Rallin MM-sarjassa ensimmäinen kausi hybridiautoilla on yhtä kilpailua vaille ohi. Mestaruudet ovat menneet Keski-Suomen suuntaan, kun Kalle Rovanperä voitti kuljettajien mestaruuden ja hänen ajamansa Toyota merkkimestaruuden.
Toyotan tallipäällikön Jari-Matti Latvalan mukaan kaudella on kuultu liian usein kuljettajilta kommentteja, että hybridi ei lähde toimimaan tai se on pois päältä.
– Pitäisi olla niin, että hybridi toimii jatkuvasti. Sen pitäisi olla pomminvarma. Ei ole tasaisia mahdollisuuksia kilpailla, jos se ei toimi jatkuvasti kaikilla, Latvala painottaa.
Esimerkiksi alkukaudesta Ruotsin MM-rallissa sekä Hyundailla että Toyotalla oli ongelmia hybridiyksikön kanssa. Ott Tänak joutui jopa keskeyttämään hybridiongelman takia.
Aluksi hybridin pelättiin aiheuttavan vaaratilanteita esimerkiksi ulosajotilanteissa. Nämä turvallisuusongelmat eivät ole toteutuneet. Siitä Latvala on hyvillään, kuten myös Yle Urheilun asiantuntija Henri Haapamäki.
– Kausi on mennyt aika kivuttomasti. Aika paljon oli pelkoja, mutta ralliautoiluun hybridi on soljunut erittäin hyvin, Haapamäki sanoo.
Nykyiset Rally1-autot on luokiteltu kolmelle seuraavalle vuodelle. Suurempia uudistuksia tulee siis aikaisintaan kaudelle 2025.
Latvalan mukaan nykyisellä hybridikonseptilla voitaisiin mennä vielä vuoden 2025 jälkeenkin muutama vuosi. Hänen mielestänsä seuraava kehitysaskel voisi olla vetyautot, mutta ne ovat vielä tuskin kilpailuvalmiit vuonna 2025.
– Vetyautoissa on samanlainen polttomoottori. Niissä on ääntä. Ei ole minkäänlaista saastetta. Pakoputkesta tulee pelkkää vesihöyryä, Latvala sanoo.
Rallihuhuissa on pyöritelty, että MM-sarjan tulevista autoratkaisuista lyötäisiin nuijaa pöytään vielä tämän vuoden aikana. Latvalan mukaan keskusteluja kyllä käydään, mutta hän ei ole varma, tehdäänkö päätöksiä vielä.
Latvala kaipaa kuitenkin nopeita ratkaisuja, jotta lajin tulevaisuus olisi elinvoimainen.
– Fakta on, että aika pian pitäisi tietää. Jos epävarmuus jatkuu, ei MM-sarjaan tule lisää autonvalmistajia. Jos päätöksiä ei tule tämän vuoden lopussa, niitä pitää tulla ensi vuoden alussa, Latvala toteaa.
Haapamäki korostaa myös, että MM-sarjan sääntöjä pitäisi lukita pidemmäksi aikaa kerrallaan.
– Autotehtaat uskaltaisivat tulla mukaan ja heillä olisi aikaa hieroa timanttia kiiltäväksi. Kukaan ei hyppää vauhdista mukaan. Jos miettii vaikkapa jotain Toyotan automerkkiä, joka haluaisi lähteä haastamaan Toyotaa. Siihen on paha tulla lennosta enää mukaan, Haapamäki korostaa.
MM-sarjaa on jäljellä yksi osakilpailu. Japanin MM-ralli nähdään Ylen kanavilla 10.–13. marraskuuta.
Lue lisää: