Kuopion museon jouduttiin tyhjentämään tänään torstaina ihmisistä kellaritiloissa sijaitsevan kylmälaitteen vuodon vuoksi. Kukaan ei altistunut vuodon vuoksi eikä tilanne aiheuttanut henkilövahinkoja.
– Museon henkilökunta toimi niin kuin silloin pitää toimia kun joku putkisto vuotaa ja on kaasun hajua, he ilmoittivat hätäkeskukseen ja tyhjensivät tilat ihmisistä, kertoo päivystävä palomestari Arssi Heiskanen.
Heiskasen mukaan museon pihalla oli noin kymmenkunta ihmistä, kun pelastuslaitos saapui paikalle.
– Siinä vaiheessa vuoto oli loppunut eikä pitoisuuksia enää ollut. Tuuletimme tilat, ja kylmälaiteasentaja ryhtyy korjaamaan laitteistoa, Heiskanen kertoo.
Hänen mukaansa kylmälaiteasentaja oli arvioinut, että laitteessa käytettävä kylmäaine on hiilidioksidia.
– Varmaa se ei ole, koska laitteessa ei ollut suoraa merkintää kylmäaineesta.
Heiskasen mukaan museon tilojen käyttöä voidaan jatkaa normaalisti.