Artikkeli on yli 3 vuotta vanha

Haminan-Kotkan satama haluaa jatkossa vähintään yhtä paljon risteilymatkustajia kuin tänäkin vuonna

Pietarissa eivät risteilyalukset tällä hetkellä käy, ja se muuttaa Itämeren matkailumarkkinoita. Kotka ja Hamina kehittävät risteilyliikennettä vastedeskin yhdessä.

Risteilyalus merellä.
Brittialus Spirit of Discovery oli vuoden 2022 kesän ensimmäinen alus Kotkassa. Kuva: Kiira Ikävalko / Yle

Haminan-Kotkan satamaan halutaan myös tulevina vuosina risteilymatkustajia. Tavoitteena on, että satamissa vierailee vuosittain vähintään yhtä paljon matkustajia kuin tänä vuonna.

– Se tarkoittaa sitä, että alueelle pyritään saamaan noin parikymmentä risteilyalusta kaudessa, mikä toisi noin 40 000 tuhatta risteilyvierasta Kotkan-Haminan seudulle, sanoo Haminan-Kotkan sataman projektipäällikkö Petra Cranston.

Matkustajia tulee sekä Kotkan että Haminan laitureille.

Suurin osa Kotkassa ja Haminassa vierailleista matkustajista on amerikkalaisia, brittiläisiä, kanadalaisia ja saksalaisia. Suuria ryhmiä on myös Lähi-idästä, kaukoidästä, Australiasta ja Uudesta-Seelannista. Skandinaviasta ja muualta Euroopasta on myös vierailijoita.

Pietarissa eivät risteilyalukset tällä hetkellä käy. Se muuttaa Itämeren matkailumarkkinoita.

– Sopeutamme myyntiä ja markkinointia tähän uuteen tilanteeseen, Cranston kertoo.

Haminan-Kotkan satama sekä Kotkan ja Haminan kaupungit ovat solmimassa uutta sopimusta kolmeksi vuodeksi risteilyliikenteen kehittämiseksi. Kotkan rahoitusosuus kolmen vuoden aikana on 99 000 euroa, Haminan 66 000 euroa. Rahaa käytetään markkinointiin.

Lisää Kymenlaakson uutisia myös Yle Areenassa: katsele, kuuntele ja lue, mitä lähelläsi tapahtuu.

Enemmän aiheesta:

Uusi matkustajaterminaali valmistui Kotkan Kantasatamaan – palvelee risteilymatkustajia

Kesän ensimmäinen risteilyalus saapui Kotkaan – risteilykesästä odotetaan rauhallisempaa kuin tavallisesti