Pohjoismaisten hiihtolajien maailmancupkausi starttaa tulevana viikonloppuna Puolan Wislassa, jossa nais- ja miesmäkihyppääjät kilpailevat pisteistä kahdessa henkilökohtaisessa kilpailussa.
Kun Suomen hiihtoliitto julkisti maanantaina Puolaan matkaavan kuusihenkisen joukkueen, huomio kiinnittyi maailmancupissa tulikasteensa saavaan 18-vuotiaaseen Vilho Palosaareen.
– En minä silleen itse yllättynyt ollut. Olin aika varma, ketkä sinne lähtevät, Palosaari kertoo.
Koska Suomella on järjestettävänään kaksi maailmancupin kisaviikonloppua, Ruka ja Salpausselkä, suomalaiset ovat debytoineet yleensä maailmancupissa niin sanotussa kansallisessa ryhmässä edellä mainituissa kilpailuissa.
Palosaaren tapauksessa näin ei kuitenkaan ole. Syynä on, ettei Palosaarella ollut ennen tätä kesää tilillään edes yhtä pistettä Continental Cupista eli maailmancupia yhtä pykälää alemmasta kilpailusarjasta.
Jotta hyppääjä voi osallistua maailmancupiin, hänellä on oltava Continental Cupista vähintään yksi piste. Palosaari saavutti ensimmäiset pisteensä vasta kuluvan vuoden syyskuussa Norjassa. Viime kaudella hyppäämistä haittasi vasemman polven rasitusvamma.
– Meni yli vuosi, että se parantui. Oli harjoiteltu liian kovaa. Polvi ei enää kestänyt, Palosaari kertoo.
Loukkaantumisessa hopeareunus
Palosaari asuu ja harjoittelee nykyisin Kuopiossa, jossa hän opiskelee liiketaloutta paikallisessa ammattikorkeakoulussa.
Tie Kuopioon vei vuosi sitten Kuusamosta, jossa hänen valmennuksestaan vastasivat Antti Koivuranta ja isä Tero Palosaari. Kuopiossa vetovastuun kehityksestä on ottanut A-maajoukkueen entinen päävalmentaja Lauri Hakola, joka on vuoden ajan vetänyt Hiihtoliiton nuorisoprojektia.
Hakolan mukaan vasemman polven kuntoutus on vaikuttanut Palosaaren kehitykseen. Kuntoutuksen vuoksi fysiikkaharjoittelu on jäänyt vähemmälle.
– Hänellä on vahva fyysinen tausta. Se on osaltaan mahdollistanut panostamisen tekniikkaan, liikehallintaan ja liikkuvuuteen. Siinä on ollut hyviä puolia, että hän on joutunut harjoittelemaan vähän eri tavalla, Hakola sanoo.
Palosaari allekirjoittaa valmentajansa näkemyksen. Kuntoutuksen ansiosta polvi kestää nyt täysipainoisen harjoittelun.
– Nyt kun polvi on kunnossa, pystyy tekemään täysillä eikä tarvitse varoa mitään.
Opintomatka, jolla saa onnistua
Maajoukkueen päävalmentaja Janne Väätäinen ei aseta Palosaarelle paineita Wislan maailmancupiin. Väätäinen arvioi, että Palosaari kilpaillee tällä kaudella enemmän Continental Cupissa kuin maailmancupissa.
Palosaari sinetöi paikkansa Wislaan matkaavaan joukkueeseen onnistumalla Suomen maajoukkueen leirikilpailussa Slovenian Planicassa. Tätä ennen hän ehti kilpailla kahdessa kesä-GP-sarjan kilpailussa Klingenthalissa ja Hinzenbachissa. Näistä kummassakaan hän ei selvinnyt karsinnasta kilpailuun. Yksittäiset harjoitushypyt viestivät kuitenkin päävalmentajalle potentiaalista, joka pääsee ensi viikonloppuna kunnon testiin.
– Onhan se piristysruiske, että tällaisia mahdollisuuksia tulee, Väätäinen sanoo.
Palosaaren lisäksi Wislassa kilpailevat suomalaismiehistä Antti Aalto, Niko Kytösaho ja Eetu Nousiainen.
– Siinä meillä on selvä kärkikolmikko, ja Vilho kolkuttelee siihen mukaan, Väätäinen sanoo.
Omista mahdollisuuksistaan Wislassa Palosaari puhuu kieli keskellä suuta.
– Koetetaan tehdä hyvät treenihypyt. Katsotaan sitten, mihin se riittää. Ehkä tämä on enemmän opettelureissu. Tosin saahan siellä onnistuakin.
– Hyvillä hypyillä voin olla top20:ssäkin. En nyt lupaile ihan taivaisiin vielä, Palosaari sanoo.
Lue myös: