Kemin hyvinvointijohtaja Kaisa Rauvala esittää torstaina kokoontuvalle hyvinvointilautakunnalle, että Kemin kaupungin ja Meri-Lapin teatteriyhdistys ry:n valmistelu teatteritoiminnan järjestämisestä jatkuu kuten tähänkin saakka. Esityksen mukaan valmistelu on edennyt niin pitkälle, että toiminta voi alkaa tammikuussa.
Jotta valmistelua voidaan jatkaa, sen edellytyksenä on, että yhdistys ja kaupunki neuvottelevat toiminnan järjestämisestä, jotta kaikkea tähän saakka tehtyä työtä ei mitätöidä.
Päätösesityksessä tuodaan esille myös vaihtoehtoinen tapa järjestää teatteripalveluita, mikäli yhdistys katsoo, ettei se pysty vastaanottamaan teatteritoimintaa. Päätösesityksessä todetaan, että silloin vaihtoehdoksi jää palvelujen tuottaminen kuntalaisille yhteistyösopimuksin muiden teattereiden kanssa teatteritoimintaan osoitetulla 370 000 euron summalla.
Meri-Lapin teatteriyhdistys esitti viime viikolla hyvinvointilautakunnalle, että teatteri jatkaisi kunnallisena vielä vuoden ja sen aikana ratkaistaisiin esitystilakysymys. Yhdistyksen mukaan sillä ei ole edellytyksiä alkaa pyörittää teatteria vuoden 2023 alussa, koska toimivia tiloja ei ole eikä yhdistyksellä ole rahaa eikä takuita esitystilojen remontoimiseksi.
Lue myös:
Kemin teatterista vastuun ottava yhdistys on perustettu – tilakysymys on edelleen ratkaisematta
Teatteritoiminta myllätään uuteen uskoon Kemissä – remontilla alkaa jo olla kova kiire
Lisää Lapin uutisia Yle Areenassa: kuuntele, katsele ja lue, mitä lähelläsi tapahtuu.
1.11. klo 20.16 juttua muokattu kauttaaltaan, klo 21.50 täydennetty tiedoilla teatteriyhdistyksen lokakuun lopussa tekemästä esityksestä