Jyväskylässä kaupunki lykkää ulkotekojääratojen luistelukauden avausta (jyvaskyla.fi) energiansäästösyistä.
Kaupungin mukaan Viitaniemen ulkotekojäärata avataan luistelijoille viikolla 46 ja muut kaupungin ulkotekojäät viikolla 48 eli vasta marras-joulukuun vaihteessa.
Jyväskylä säästää energiaa avaamalla Vaajakosken, Palokan ja Pohjanlammen ulkotekojääradat luistelijoille pari viikkoa viime vuotta myöhemmin.
Lisäksi Puistokoulun ulkotekojää muutetaan luonnonjääksi tulevaksi talvikaudeksi.
Kaupungin mukaan ulkotekojääratojen jäädytys voidaan aloittaa aikaisemminkin, jos marraskuun aikana tulee kunnon pakkasia.
Luonnonjääkenttien jäädytykset kaupunki aloittaa keliolojen salliessa, ja jäät valmistuvat luistelukuntoon parhaimmillaan noin viikossa.
Jyväskylän kaupungin tavoitteena on vähentää energiankulutusta ja varmistaa sähkön riittävyys lämmityskaudella.
Ulkotekojäiden luistelukauden lykkäämisen lisäksi kaupunki säästää sähköä myös alentamalla huonelämpötilaa toimistotiloissa, kouluissa, päiväkodeissa ja muissa kaupungin tiloissa. Myös uimahallien saunojen lämmitystä optimoidaan ja sammutetaan yleisten alueiden ulkovalaistuksia yöajoiksi.