Taas on se aika vuodesta, kun syksyllä valmistuvat ylioppilaat saavat tietää kirjoitustensa tulokset.
Päivä on monelle lukiolaiselle täynnä tunteita, eikä vähiten Suomen kolmelle kahdeksan L:n ylioppilaalle.
Ressun lukion kasvatti Milla Linnervuo on yksi niistä, joille kova työ on kantanut hedelmää kahdeksan laudaturin verran.
– Onhan tästä tosi hyvä fiilis. Olen tosi onnellinen, tuore ylioppilas sanoittaa tunnelmiaan.
Hän kertoo, että muun muassa utelias luonne ja hyvä muisti ovat kantaneet urakassa pitkälle, mutta avain menestykseen on löytynyt myös sopivasta työtahdista ja riittävästä levosta.
Linnervuo kirjoitti yhteensä yhdeksän ainetta, jotka hän jaotteli kolmeen kirjoituskertaan. Ensimmäiset ylioppilaskokeet olivat viime syksynä.
Kahdeksasta laudaturista haaveileville Linnervuo vinkkaa, että töitä kannattaa tehdä lukion alusta alkaen. Tällöin ylioppilaskirjoituksiin ei tarvitse enää opetella uutta asiaa, vaan kertaaminen riittää.
– Pitkälle olen päässyt sillä, että kuuntelen tunneilla.
Parhaillaan Linnervuo työskentelee apteekissa. Tulevaisuudessa siintävät haaveet teknillisen fysiikan opiskelusta.
– Unelmani olisi työskennellä Cernissä Sveitsissä fysiikan laitoksella. Myös politiikka on kiinnostanut minua aina todella paljon, Linnervuo sanoo.
”Jokainen arvosana on ansaittu”
Pääkaupunkiseutu edusti syksyn huippuylioppilaissa myös Tapiolan lukion osalta. Kahdeksaan laudaturiin ylsi tuloksistaan yllättynyt Heikki Kujanpää, joka kertoo urakoineensa arvosanojensa eteen.
– Ihan uskomaton fiilis minulla on, olen tosi tyytyväinen. Alustavien perusteella englannista ei olisi ollut tulossa ällää, joten se yllätti, hän sanoo.
Helsingin yliopiston lääketieteelliseen hakeutuva Kujanpää kertoo valikoineensa kirjoitettavia aineitaan tulevat pääsykokeet mielessään. Laudatur napsahti muun muassa matematiikasta, kemiasta ja biologiasta.
Korkeakoulut painottavat nykyisin ylioppilaskirjoitusten tuloksia opiskelijavalinnoissaan aiempia vuosikymmeniä enemmän.
Kujanpää kertoo kuulleensa monilta tutuiltaan, kuinka suuremmat panokset lisäävät monen ylioppilaskokelaan stressiä.
Mikäli oma ylioppilastodistus ei ole täynnä laudatureita, ei Kujanpään mukaan kuitenkaan kannata lannistua.
– Kyllä jokainen arvosana ylppäreissä on ansaittu, kun sen eteen on tehty kovasti töitä. Jos saa vaikka M:n, ei se ole huonosti kirjoitettu, vaan onhan se tosi hieno suoritus.
Vaatii hyvää päätä ja kovaa työtä
Myös Lahden yhteiskoulun lukiosta löytyy syksyn uusi huippuylioppilas Heli Korkeamäki, joka suoritti lukion 3,5 vuodessa. Kahdeksasta laudaturista seitsemän oli jo kasassa edellisen syksyn ja viime kevään kirjoituksista.
Nyt kolmannella kirjoituskerralla Korkeamäki kirjoitti yhden aineen, joka lähti ylioppilaslautakunnalle hyvillä pisteillä.
– Odotinkin tätä tulosta. Fiilis on ihan loistava.
Ennen kuin Korkeamäki tarkisti tulokset, oli puhelimeen jo ehtinyt tulla viestejä kavereilta. Nämä olivat nähneet, että kolme ylioppilasta on kirjoittanut kahdeksan laudaturia.
– Kaverit totesivat, että yksi heistä on Lahdesta, se olit varmaan sinä, Heli Korkeamäki sanoo naurahtaen.
Korkeamäki sanoo olevansa perfektionistinen luonne, joka haluaa suoriutua hyvin. Motivaatiota lisäsi pieni kilpailu samalla luokalla olleen hyvän ystävän kanssa viime kevään ylioppilaskokeissa.
– Keskinäinen sparraus toimi. Kun toinen veti tosi hyvin, oli pakko itsekin, Korkeamäki naurahtaa.
Koronapandemian aikana Korkeamäki oli etäopetuksessa lukion ensimmäisen luokan keväällä ja osan toisesta luokasta.
– Se oli silloin kouluarkea, mutta tuon jälkeen kaikki etäjutut tuntuvat lähtökohtaisesti vastenmielisiltä. Toivottavasti se on ollutta ja mennyttä.
Nyt kahdeksan L:n ylioppilaan tähtäimessä on Aalto-yliopiston bioinformaatiotekniikan koulutuslinja. Sitä ennen suunnitelmissa on lähteä kevääksi töihin ulkomaille.
Voit keskustella aiheesta perjantaihin 11. marraskuuta kello 23:een asti.
Enemmän aiheesta: