Tuhansien siirtotyöläisten kuolemat varjostavat Qatarissa pian alkavia jalkapallon MM-kisoja. Brittilehti The Guardian julkaisi viime vuonna karun raportin, jonka mukaan yli 6 500 työläistä on menettänyt henkensä kisoihin liittyvissä rakennusprojekteissa vuosien 2010–2020 välillä.
Sadat tuhannet siirtotyöläiset Intiasta, Nepalista, Bangladeshista, Filippiineiltä ja eri Afrikan maista ovat olleet rakentamassa puitteita jalkapallojuhlalle. Liian monet heistä ovat maksaneet hengellään tai terveydellään sen, että Qatarissa saadaan nauttia jalkapalloviihteestä.
Kansainvälisen jalkapalloliiton Fifan puheenjohtaja Gianni Infantino on ilmaissut toiveen, että nyt keskityttäisiin kaikesta huolimatta jalkapalloon.
– Fifa-johtaja Infantinon lausunto on lähinnä irvokas ja osoittaa, ettei hänen päätään ole onnistuttu kääntämään. Jos Fifa olisi tehnyt oman työnsä kunnolla, niin se olisi varmistanut, ettei kisoihin liittyisi ihmisoikeusloukkauksia, turhia kuolemia ja tuhansien ihmisten kärsimystä, Amnestyn Suomen osaston toiminnanjohtaja Frank Johansson sanoo.
Katso suurlähettiläs Pekka Voutilaisen kommentit alla näkyvältä videolta.
Suomen Qatarin suurlähettiläs Pekka Voutilainen huomauttaa, että rakennustöissä kuolleiden määrää on liioiteltu.
– Raportoidut lukumäärät eivät varmaankaan pidä paikkansa. Kansainvälisen työjärjestön (ILO) toimiston mukaan Suomessakin esillä ollut luku 6 500 kuollutta ei ole suinkaan rakennustöissä kuolleiden määrä, vaan kaikkien ulkomaalaisten kuolemat, jotka ovat tapahtuneet mistä tahansa syistä, Voutilainen arvioi.
– Kun tapasin Qatarin työministerin, hän sanoi, että asiallinen kritiikki on ihan hyvää, kukaan ei ole täydellinen, Qatar ei ole täydellinen. Ikävä kyllä iso osa kritiikistä ei pidä paikkaansa. Jos kritisoidaan, on kuitenkin hyvä pysyä tosiasioissa eikä kritisoida mielikuvien perusteella, Voutilainen jatkaa.
Myös Johansson vahvistaa, että Guardianin artikkelissa mainittu 6 500 kuolonuhria koskee kaikkia Qatarissa kymmenen vuoden aikana kuolleita siirtotyöläisiä, ei pelkästään rakennustöissä kuolleita. Sen sijaan Johansson kiistää, että Amnestyn esiintuoma kritiikki ei pitäisi paikkaansa.
– Meidän tietomme ja kerrotut ongelmat pitävät paikkansa, vaikka suurlähettiläs sanoisi mitä tahansa. Sehän on selvää, että kuolonluvuista on todella vaikeaa puhua. Qatarin viranomaiset eivät tee kunnollisia kuolinsyytutkimuksia. Siksi kukaan ei tiedä, että johtuuko jokin kuolema luonnollisista syistä vai esimerkiksi kuumuudesta tai ylirasituksesta, Johansson kuvailee.
Ristiriitaisia käsityksiä
Suurlähettiläs Voutilaisen mukaan Qatar on tehnyt merkittäviä uudistuksia lainsäädäntöönsä.
– Tilanne on olennaisesti parempi kuin viisi tai kymmenen vuotta sitten. Tällä hetkellä Qatar maksaa työtapaturmissa kuolleille 200 000 paikallista rialia eli noin 60 000 euroa, Voutilainen kertoo.
Amnestyn Johansson on hämmentynyt tästä kommentista.
– Kuulen nyt ensimmäistä kertaa, että kuolemantapauksista maksettaisiin 60 000 euroa. En ole koskaan kuullutkaan tällaisesta, vaikka olen kuitenkin seurannut tilannetta viime vuodet tarkasti, Johansson ihmettelee.
Johansson huomauttaa, että oikeastaan kaikkiin isoihin urheilukisoihin liittyy ihmisoikeus- ja ympäristöongelmia. Qatarin kisoissa tällaisia ongelmia on ehkä enemmän kuin missään aiemmissa arvokisoissa.
Amnestyn Frank Johansson vieraili Urheiluruudussa.
Työministeri tyrmännyt korvausrahaston
Amnesty ja muut kansainväliset ihmisoikeusjärjestöt ovat aloittaneet kampanjan, jossa Qataria ja Fifaa vaaditaan maksamaan korvauksia Qatarin MM-projekteissa vammautuneille ja kuolleille sekä heidän omaisilleen.
Qatarin työministeri on tyrmännyt ajatuksen tällaisesta korvausrahastosta.
– Työministerin lausunto jätti kuitenkin ehkä portin auki, koska hän sanoi olevansa valmis jatkamaan keskusteluja. Keskustelu jatkuu myönteiseen suuntaan vain, jos Kansainvälinen jalkapalloliitto sitä painokkaasti vaatii, Johansson korostaa.
Syvälle juurtuneita ongelmia on vaikea kitkeä, vaikka Qatarissa tehdyt lakimuutokset ovat varovaisia askeleita kohti parempaa.
– Paperilla on menty eteenpäin enemmän kuin varmaan missään lähialueen maissa, joissa on vastaavaa lainsäädäntöä. Mutta ongelmana on, että käytännössä kukaan ei noudata lakeja. Viranomaiset eivät valvo lakeja ja siksi yksittäiset yritykset ja työnantajat viisveisaavat niistä, koska ei ole mitään pelkoa sanktioista, Johansson toteaa.
”Emiiri on toivottanut kaikki tervetulleiksi”
Voutilainen odottaa, että MM-kisojen aikana saatetaan nähdä erilaisia Qatarin vastaisia mielenilmauksia.
– Qatarin emiiri on toivottanut kaikki tervetulleiksi riippumatta sukupuolesta tai muusta identiteetistä. Ohje on suhtautua ymmärtäväisesti faneihin ja alkoholin käyttöön sekä seksuaalivähemmistöihin. Toki Qatar on perustaltaan konservatiivinen muslimimaa, varmaan löytyy sellaisiakin paikallisia, joilla ei riitä ymmärrystä kaikkiin länsimaissa normaaleihin asioihin, Voutilainen uskoo.
Qatar on saanut kovaa kritiikkiä erityisesti Euroopan mailta.
– Qatarilaiset kokevat, että heitä on arvosteltu myös epäoikeudenmukaisesti. Qatar ei ole saanut mitään kredittiä, vaikka ovat tehneet muutoksia käytäntöihinsä ja lainsäädäntöönsä. Ilman MM-kisoja tilanne ei olisi niin hyvä kuin se on tällä hetkellä, Voutilainen painottaa.
Ylen järjestämä Aurora-tulevaisuustapahtuma kokoaa asiantuntijoita kertomaan ratkaisuista aikamme suuriin kysymyksiin. Keskustelu urheilun ihmisoikeuksista käydään perjantaina 18.11. klo 15.00. https://areena.yle.fi/1-63620825
Juttua muokattu 18.13: Johansson ei kiistä väitteitä siitä, että 6 500 kuolonuhria koskisi kaikkia Qatarissa kuolleita siirtotyöläisiä eikä vain rakennustöissä kuolleita. Sen sijaan Johansson kiistää, että Amnestyn kritiikki ei pitäisi paikkaansa.