Suomussalmella alkavat tänään pienpetojen pyynnin SM-kilpailut, joista nousi kohu reilu kaksi viikkoa sitten.
Kisan nosti esille muun muassa eläinfilosofi Elisa Aaltola, jonka jälkeen myös eduskunnan eläinsuojeluryhmä tuomitsi tapahtuman.
Maa- ja metsätalousministeriöstä kerrotaan, että pienpetopyynnin SM-kilpailujen järjestämisestä on lähetetty runsaasti palautetta ministeriöön.
Eräyksikön päällikkö Vesa Ruusila summaa, että maa- ja metsätalousministeriön näkökulmasta metsästys ja kilpailullinen toiminta eivät sovi yhteen.
– Suomalaiseen metsästyskulttuuriin ei kuulu saaliin määrällä kilpailu, vielä vähemmän tappamisella kilpailu tai tappamisen viihteellistäminen, Ruusila sanoo.
Tapahtumaa ei kielletä, paikalle kutsuttu eläinlääkäri
Vaikka vaatimuksia kilpailun kieltämisestä on tullut, ei eläinsuojelulaki anna perusteita kieltää tapahtumaa etukäteen, sanoo ministeriön eräyksikön päällikkö Vesa Ruusila.
Hänen mukaansa pienpetopyynnin SM-kilpailuja käydään lähtökohtaisesti voimassa olevien metsästys-, vieraslaji- ja eläinten hyvinvointilain puitteissa.
Ministeriö on pyytänyt Ruokavirastoa järjestämään virkaeläinlääkärin paikalle ohjeistamaan eläinsuojelulain mukaisesta toiminnasta. Jos virkaeläinlääkäri kilpailun yhteydessä toteaa, että eläimiä on lopetettu eläinsuojelulainsäädännön vastaisesti, ryhdytään eläinsuojelulain mukaisiin toimenpiteisiin eli eläinlääkärin esitutkintapyynnön kautta poliisin tutkintaan.
Kilpailusanasta aiotaan luopua
Kilpailun järjestäjä Jarmo Heikkinen kertoo, että kilpailijoita on tulossa Suomussalmelle noin 120. Heikkisen mukaan kilpailun ajatuksena ei ole missään nimessä tappamisella ilakointi.
– Vaikka tämä kilpailu onkin, niin harrastamme täällä eettistä metsästystä. Ei tämä metsästyksenä poikkea siitä, mitä tämä olisi ilman kilpailusanaa, kisajärjestäjä Heikkinen summaa.
Jarmo Heikkinen järjestää kilpailun nyt yhdeksättä kertaa.
Hän kertoo, että jatkossa kilpailusanan käyttämisestä aiotaan luopua. Kuitenkin pienpetojen pyyntiä halutaan jatkaa myös ulkopaikkakuntalaisten voimin.
Paikalla myös muuta valvontaa
Metsähallituksen tiedotteen mukaan erävalvonta ja muut valvontaviranomaiset aikovat kohdentaa valvontaa kilpailualueelle.
Tiedotteessa kerrotaan, että keskustelijoiden korvaan on kalskahtanut kilpailu-sana, kun puhutaan eränkäynnistä ja metsästyksestä. Metsähallitus sanoo ymmärtävänsä ihmisten huolen.
Metsähallituksen erävalvonta ja muut viranomaiset lähettävätkin partion tai partioita viikonloppuna kisa-alueelle.
– Me emme hyväksy eläinten epäeettistä kohtelua metsästyksen yhteydessä tai missään muuallakaan. Riistalle ei saa aiheuttaa missään oloissa turhaa kärsimystä, erätalousjohtaja Jukka Bisi toteaa.
Kilpailun järjestäjä Jarmo Heikkinen on tyytyväinen siihen, että paikalle kohdennetaan valvontaa.
– Erävalvonta on ollut paikalla joka vuosi kisoissa, se on hyvä asia. Nytkin tehdään selväksi, että jos joukkue ei toimi eläinsuojelu -tai metsästyslakien mukaan, se suljetaan kisasta, Heikkinen summaa.
30 000 ihmistä vaatii kilpailun kieltämistä
Oikeutta eläimille -järjestö on kerännyt kahdessa viikossa yli 30 000 nimeä adressiin, jolla toivotaan kilpailun kieltämistä. Adressi on luovutettu valtioneuvostolle.
Kyseessä ei kuitenkaan ole kansalaisaloite, sillä järjestön mukaan sellainen olisi ollut liian raskas järjestää näin lyhyellä aikataululla, kertoo järjestön edustaja Kristo Muurimaa sähköpostitse.
Mitä ajatuksia juttu herätti? Voit keskustella aiheesta 19.11. kello 23:een saakka!