Mereen uponneen ravintolalautta Ocean Barin nostotyöt ovat kestäneet jo kuukauden ajan Kotkassa. Tänään baarilautan toinen kulma näki pitkästä aikaa päivänvalon.
Surullisenkuuluisa ravintola-alus upposi meren pohjaan Kotkan Kantasataman rannassa aivan viime helmikuussa sen jälkeen, kun se oli edellisenä kesänä kallistunut voimakkaasti.
Aivan ydinkeskustan laidalla sijaitsevan lautan nostotyöt alkoivat jo lokakuussa, ja alun perin nostotyölle oli varattu kuukausi aikaa. Vajonneen ravintolalautan nostoa vaikeuttaa sen paino, joka on paljastunut sukelluksissa kaksi kertaa aikaisemmin arvioitua suuremmaksi.
Kaksikerroksisen ravintolalautan pohjarakenteista ei löytynytkään ponttooneja, vaan se on rakennettu vanhan lossin päälle.
Nostotöiden määräaika päättyy ensi viikon maanantaina. Kotkan kaupunki antoi nostotöille kaksi viikkoa lisäaikaa, kun lautan todellinen luonne paljastui.
Ocean Barilla oli ongelmia jo ennen sen uppoamista. Esimerkiksi vessavesiä oli johdettu sieltä suoraan mereen, minkä takia yrittäjät tuomittiin ehdolliseen vankeuteen ympäristön turmelemisesta.
Pumppaus jatkuu vieläkin
Lauttaa nostavan Rannikon Sukelluspalvelun Jouni Pukki sanoi torstaina aamulla, että aluksesta on pumpattu vettä pois viime yön aikana ja pumppaus jatkuu edelleen.
– Katsotaan, miten menee ja pähkäillään sitten vaihtoehtoja, Jouni Pukki sanoo.
Uponneen baarilautan nostotyö jää kotkalaisten maksettavaksi, koska yritys on mennyt konkurssiin. Hintalappu on lähes 180 000 euroa.
Enemmän aiheesta: