Artikkeli on yli 3 vuotta vanha

Kovan onnen ravintolalauttaa on yritetty nostaa merestä jo kuukauden – vihdoin edes sen yksi kulma näkee jälleen päivänvalon

Ravintolalautta on ollut upoksissa Kotkan Kantasatamassa viime helmikuusta lähtien. Pintaan nouseva lautta ei ole mitenkään kaunis näky.

Tältä nostotöissä näytti torstaina 17. marraskuuta.

Mereen uponneen ravintolalautta Ocean Barin nostotyöt ovat kestäneet jo kuukauden ajan Kotkassa. Tänään baarilautan toinen kulma näki pitkästä aikaa päivänvalon.

Surullisenkuuluisa ravintola-alus upposi meren pohjaan Kotkan Kantasataman rannassa aivan viime helmikuussa sen jälkeen, kun se oli edellisenä kesänä kallistunut voimakkaasti.

Ravintolalautta Ocean Bar Kotkan Kantasatamassa
Tältä ravintolalautta näytti vuonna 2020, kun se saapui Kotkaan. Arkistokuva. Kuva: Juulia Tillaeus / Yle

Aivan ydinkeskustan laidalla sijaitsevan lautan nostotyöt alkoivat jo lokakuussa, ja alun perin nostotyölle oli varattu kuukausi aikaa. Vajonneen ravintolalautan nostoa vaikeuttaa sen paino, joka on paljastunut sukelluksissa kaksi kertaa aikaisemmin arvioitua suuremmaksi.

Kaksikerroksisen ravintolalautan pohjarakenteista ei löytynytkään ponttooneja, vaan se on rakennettu vanhan lossin päälle.

Ocean Bar -ravintolalautan nostotyöt Kotkan Kantasatamassa.
Ravintolalautan toinen kulma on jo ylhäällä. Kuva on otettu torstaina 17. marraskuuta puoliltapäivin. Kuva: Antro Valo / Yle

Nostotöiden määräaika päättyy ensi viikon maanantaina. Kotkan kaupunki antoi nostotöille kaksi viikkoa lisäaikaa, kun lautan todellinen luonne paljastui.

Lue lisää: Mereen vajonneen Ocean Barin arvioitu paino kaksinkertaistui 70 000 kiloon – Sukeltaja: ahdas ja vaikea tila sukeltaa

Ocean Barilla oli ongelmia jo ennen sen uppoamista. Esimerkiksi vessavesiä oli johdettu sieltä suoraan mereen, minkä takia yrittäjät tuomittiin ehdolliseen vankeuteen ympäristön turmelemisesta.

Ocean Bar -ravintolalautan nostotyöt Kotkan Kantasatamassa.
Nostotyö ei ole mikään pikkurahan projekti. Se maksaa kaupungille lähes 180 000 euroa. Kuva: Antro Valo / Yle

Pumppaus jatkuu vieläkin

Lauttaa nostavan Rannikon Sukelluspalvelun Jouni Pukki sanoi torstaina aamulla, että aluksesta on pumpattu vettä pois viime yön aikana ja pumppaus jatkuu edelleen.

– Katsotaan, miten menee ja pähkäillään sitten vaihtoehtoja, Jouni Pukki sanoo.

Uponneen baarilautan nostotyö jää kotkalaisten maksettavaksi, koska yritys on mennyt konkurssiin. Hintalappu on lähes 180 000 euroa.

Ravintolalautta Ocean Barin nostotyöt Kotkan Kantasatamassa.
Ilta alkoi jo hämärtyä, mutta työt jatkuvat. Kuva: Antro Valo / Yle

Enemmän aiheesta:

Baari upposi meren pohjaan, eikä omistajalla ole varaa onkia sitä ylös – pian se nousee 177 000 euron hintaan kaupunkilaisten piikkiin

Uponneen baarilautan varat makaavat meren pohjassa – Kotkan Ocean Bar nostetaan ylös veronmaksajien piikkiin

Satama-altaassa kellui vessapaperia, kun Oceanbar-ravintolalautan käymälävedet johdettiin suoraan mereen – lautan vetäjille rikostuomio Kotkassa