Pääministerin virka-asunto saatetaan siirtää Kesärannasta Smolnaan, Uutissuomalainen kertoo.
Tämä on syy, miksi pääministerin virka-asuntoa koskevaa ohjetta ei ole päivitetty vieläkään pääministeri Sanna Marinin (sd.) aamupalakohun jäljiltä, Uutissuomalaisen artikkelissa arvioidaan. Marinin aamupaloja ruodittiin julkisuudessa lähes 1,5 vuotta sitten touko–kesäkuussa.
– Valtioneuvoston kanslia on päättänyt jatkaa pääministerin virka-asunnon ohjeen valmistelua ottaen huomioon peruskorjauksesta keväällä valmistuva Valtioneuvoston juhlahuoneisto ja sen mahdollinen käyttö jatkossa pääministerin virka-asuntona, kertoo yksikön päällikkö Heikki Hovi Valtioneuvoston kansliasta.
Valtioneuvoston juhlahuoneisto tarkoittaa Smolna-rakennusta Helsingin ydinkeskustassa lähellä Kauppatoria. Nykyinen pääministerin virka-asunto Kesäranta sijaitsee Helsingin Meilahdessa.
Päätöstä virka-asunnon paikasta jatkossa ei ole tehty. Lain mukaan pääministerillä on asunto valtion talossa.
– Pykälän sanamuodoista on todettavissa, että laissa tarkoitettuja virka-asuntoja voi olla vain yksi. Missä virka-asunto on jatkossa, on vielä aidosti auki. Tämä avoin kysymys määrittää myös virka-asuntoa koskevan ohjeen sisällön, Hovi sanoo.
Smolna valmistui 1820-luvulla. Hovin mukaan peruskorjauksessa kiinteistön käyttötarkoitus edustus- ja neuvottelutilana pidetään lähtökohtaisesti entisellään. Pohdinta Smolnan muulle käytölle ajankohtaistuu keväällä, kun remontti valmistuu.
– Saneerauksen jälkeenkin kiinteistö mahdollistaa ministeritason asuntokäytön, Hovi kertoo Uutissuomalaisessa.
Kesäranta valmistui vuonna 1873. Viimeksi Kesäranta saneerattiin vuosina 2003–2004 vastaamaan nykyaikaisia vaatimuksia edustamiselle, kokouksille, tiedotustilaisuuksille ja asumiselle. Toissa kesänä asunnossa tehtiin pintaremontti.
Suomen Kuvalehti kertoi vuonna 2019 julkaistussa laajassa Kesäranta-artikkelissaan, että asuminen Kesärannassa saattoi olla karua: ”Talvella tuuli puski suoraan mereltä hataran puurakennukseen sisään ja läpi, pakkasella lämpötila laski hyytäväksi”.
Kesäranta ei ole ollutkaan ennen Marinia kaikille pääministereille mieluinen asunto.
Suomen Kuvalehden mukaan ennen Marinin muuttopäätöstä talossa viimeksi asunut pääministeri Mari Kiviniemi (kesk.) muutti pois jo kesällä 2011. Sittemmin Jyrki Katainen (kok.), Alexander Stubb (kok.), Juha Sipilä (kesk.) ja Antti Rinne (sd.) katsoivat omien asuntojensa olevan käytännöllisempiä.