Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyyksien ratifiointi nousi asialistalle Keski-Euroopan Visegrád-maiden kokouksessa Košicessa Slovakiassa tänään.
Unkarin pääministeri Viktor Orbán lupasi kollegoilleen, että Unkarin parlamentti ratifioisi Suomen ja Ruotsin jäsenyydet ensi vuoden alussa. Hänen mukaansa hallitus on jo päättänyt tuestaan.
– Unkari antaa varmasti tukensa ratifioinnille. Hallitus on sen jo tehnyt, ja myös parlamentti tekee sen, Viktor Orbán sanoi tiedotustilaisuudessa.
Puolan, Tšekin ja Slovakian pääministerit painostivat Visegrád-kokouksessa Unkaria hyväksymään Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyydet.
Myös Puolan pääministeri Mateusz Morawiecki kertoi kokouksen jälkeen, että Unkari oli luvannut ratifioida Suomen ja Ruotsin jäsenyydet noin kuukauden sisällä.
– Pyysin pääministeri Viktor Orbánia ratifioimaan Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyydet mahdollisimman pian, Morawiecki sanoi tiedotustilaisuudessa.
– Sain lupauksen, että ratifiointi tapahtuu uuden vuoden ensimmäisessä parlamentin istunnossa, eli hieman yli kuukaudessa.
Unkarin parlamentin kotisivujen mukaan ensi vuoden istunnot alkavat helmikuun 1. päivä. Parlamentti voisi siis äänestää Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyyksien ratifioinnissa reilun kahden kuukauden kuluttua.
Unkari ja Turkki ovat ainoat Nato-maat, jotka eivät vielä ole ratifioineet Suomen ja Ruotsin jäsenyyksiä. Unkari on toistuvasti vakuuttanut ratifioivansa Suomen ja Ruotsin jäsenyydet, mutta viivytellyt asian käsittelyä parlamentissaan.
Lähde: Reuters
Tarkennettu 24. marraskuuta kello 16.08 ratifioinnin aikataulua ja kello 18.02 täydennetty Orbánin omilla kommenteilla.