Lahden kaupungin kulkuväylillä käyttämä liukkaudenestoaine formiaatti kirvoittaa keskustelua kaupunkilaisten keskuudessa.
Formiaatin käyttö aloitettiin ajoväylillä Lahden keskustan pohjavesialueilla talvikaudella 2017–2018. Kaksi vuotta myöhemmin käyttöä laajennettiin kävely- ja pyöräteiden liukkaudentorjuntaan. Kaupungin kunnossapitopäällikkö Pasi Leppäahon mukaan tällä hetkellä formiaattia käytetään yhteensä 19 kilometrin mittaisella tieosuudella.
Ympäristöystävällisen formiaatin on arvioitu muun muassa ruostuttavan polkupyöriä. Kävelijät puolestaan valittavat, että aine kulkeutuu kenkien mukana sisätiloihin aiheuttaen sotkua. Leppäaho myöntää, että vesiliukoinen formiaatti voi yhdessä kadusta irtoavien muiden ainesosien kanssa aiheuttaa sotkua.
– Vuosien ajan on ollut keskustelua siitä, että miksei voida tehdä jotain toisin. Että miksi laitetaan sepeliä, kun siinä menee renkaat. Tai miksi hiekoitetaan, kun siitä tulee pölyä. Nyt on etsitty toisenlainen tapa tehdä ja siinä on omat huonot puolensa, Leppäaho sanoo.
Hänen mukaansa kaupunki on saanut myös positiivista palautetta, muun muassa ikäihmisiltä, joiden ei tarvitse pelätä liukastumista sulatetulla kevyen liikenteen väylällä.
Suola ruostuttaa ja kerääntyy pohjavesiin
Talvikunnossapidossa perinteisesti käytetty suola kertyy pohjaveteen ja nostaa veden kloridipitoisuuksia. Leppäaho muistuttaa, että myös suola aiheuttaa ruostuttavaa korroosiota. Formiaatti on suolaa tehokkaampi sulattaja, kun lämpötila laskee riittävästi.
– Jos väylä halutaan pitää sulana, niin suola ei enää toimi, kun mennään alle viiden pakkasasteen. Mitä pohjavesiin tulee, niin formiaatti hajoaa maahan joutuessaan, eikä kulkeudu siten pohjaveteen, toteaa Leppäaho.
Formiaatin käyttöä jatketaan Lahdessa ainakin kuluvan sopimuskauden ajan. Kaupunkiympäristölautakunnassa on kuitenkin jo keskusteltu korvaavan aineen etsimisestä.
Lisää Päijät-Hämeen uutisia Yle Areenassa: kuuntele, katsele ja lue mitä lähelläsi tapahtuu.