Artikkeli on yli 3 vuotta vanha

Osa suomalaisista palelee toppahousuissa jo nyt sisällä ja pörssisähkö vain kallistuu: Kuluttajaliitto kertoo, millaisia karuja viestejä se saa

Kuluttajaliitto haluaa Suomeen sähkön hintakaton, kuten Kokkolassa on tehty.

Tampereen sähkölaitoksen lasku.
Sähkölaskut kallistuvat talvella, kun lämmitystä tarvitaan ja hinnat ovat korkealla. Arkistokuva. Kuva: Matias Väänänen / Yle

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

Toppahousuissa sisällä. Uimahallissa pesulla. Kännykkä ladataan kaverilla. Ruokaa ei laiteta. Lattialämmitystä säädetään sähkönhinnan tahtiin. Ja silti palkka ei riitä sähkölaskuun.

Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell kertoo, että tällaisiä viestejä tulee nyt jatkuvasti suomalaisilta, jotka kamppailevat pörssisähkön kanssa. Etenkin pienituloisilla on vaikeuksia. Tiistaina pörssisähkö maksaa enimmillään yli 70 senttiä kilowattitunnilta.

– Nämä ovat todella karuja kohtaloita. Elämisestä on tullut eloonjäämistaistelua.

Suomessa on ollut pakkasta ja pörssisähkö on ollut viime viikkoina usein 50 senttiä kilowattitunnilta. Sähkölämmitteisessä talossa tämä voi tietää tuhannen euron laskua.

Kuluttajaliitto haluaa hintakaton

Kuluttajaliitto esittää ratkaisuksi hintakattoa. Juha Beurling-Pomoell esitti Helsingin Sanomissa Kokkolan mallia. Kokkolassa sähkön hintakatto on alueen asukkaille 16 senttiä kilowattitunnilta verottomana.

Kuluttajaliiton mukaan jokaisen sähköyhtiön pitäisi selvittää, voisiko se laittaa hintakaton alueelleen ja määritellä, mitä se voisi olla.

Hinta voisi pääsihteerin mukaan olla alle tai yli 16 senttiä, kunhan hinta on kohtuullinen.

Sähköyhtiöt ovat toimitusvelvollisia toimittamaan kohtuuhintaista sähköä alueen asukkaille. Nyt moni sähköyhtiö määrittelee niin, että uusille asukkaille tämä toimitusvelvollinen tuote on vain pörssisähkö.

– Voiko pörssisähkö olla kohtuuhintainen tuote? Minun mielestäni ei, kuten viime aikoina olemme nähneet.

Energiavirasto määrittelee parhaillaan asiaa.

”Arpapeliä”

Ihmiset ovat joutuneet vaihtamaan sähkösopimusta esimerkiksi muuton, eron tai läheisen kuoleman takia. Näistä on voinut tulla kohtuuttomia tilanteita, kun ainoa vaihtoehto on ollut kallis pörssisähkö. Siksi suomalaisille sähkö voi maksaa nyt 5 senttiä tai 50 senttiä kilowattitunnilta.

Pakkaset tulevat, mutta Olkiluoto 3 ei vieläkään tuota sähköä – riittääkö sähkö talven yli?
Uutispodcastissa Ylen taloustoimittaja Timo-Pekka Heima pohtii, riittääkö sähkö ja millaista hintaa siitä joudutaan maksamaan.

Juha Beurling-Pomoellin mukaan ihmiset ovat nyt hyvin epätasa-arvoisessa asemassa.

– Tämä on ihan arpapeliä.

Osa sähköyhtiöistä tarjoaa kuluttajille nyt kahden vuoden kiinteitä sopimuksia noin 30 sentin kilowattituntihinnalla.

Pääsihteeri ennakoi tästä riitoja, jos sähkönhinta laskeekin selvästi ensi kesänä.

Kuluttajaliitto neuvoo nyt ottamaan toistaiseksi voimassa olevia sopimuksia tai sellaisia kiinteitä sopimuksia, joista pääsee eroon sopimussakolla. Suuri osa yhtiöistä ei nyt tarjoa tätä mahdollisuutta, vaan kahden vuoden sopimus on velvoittava.

– Tästä voi tulla jatkossa riitoja, jos ihmiset maksavat sotatilanteen hintoja kaksi vuotta.

Miten voimakkaasti kohonneet sähkökulut ovat vaikuttaneet sinun elämääsi? Etsimme haastateltavia, lähetä viestiä osoitteeseen anuleena.hankaniemi@yle.fi.

Voit kommentoida juttua 13.12. kello 23. asti.