Kaukolämpöverkkoon kytkettävän pienydinvoimalan suunnittelu on ottanut askelen eteenpäin Lappeenrannassa.
Lappeenrannan–Lahden teknillinen yliopisto ja yhdysvaltalaisyritys Ultra Safe Nuclear Corporation ovat sopineet yhteistyöstä reaktorin suunnittelussa. Osapuolet allekirjoittivat asiasta yhteisymmärrysmuistion torstaina.
Lappeenrantaan aiotaan rakentaa Suomen ensimmäinen, tutkimuskäyttöön tarkoitettu mikroreaktori. Se palvelisi ennen kaikkea tutkimusta ja koulutusta, mutta auttaisi samalla kaukolämmön tuotannossa.
– Reaktori yhdistettäisiin myös Lappeenrannan Energian kaukolämpöverkkoon, missä se osaltaan varmistaisi kaupungin lämpöhuoltoa pitkälle tulevaisuuteen, ydinvoimatekniikan professori Juhani Hyvärinen kertoo LUT-yliopiston tiedotteessa.
Hänen mukaansa tavoitteena on käynnistää reaktori vielä ennen kuin vuosikymmen vaihtuu.
Tavoitteena selvittää reaktorin hyödyt
Lappeenrannan pienydinvoimala olisi niin sanottu MMR-tutkimus- ja testireaktori.
Kaasujäähdytteinen reaktori pystyy tuottamaan yli 500-asteista prosessilämpöä ja sopii yliopiston mukaan hyvin myös lämmön ja sähkön yhteistuotantoon.
Ydinvoimalan avulla yliopisto tutkisi, kuinka pieniä reaktoreita voidaan käyttää osana tulevaisuuden energiajärjestelmää. Ne voisivat esimerkiksi auttaa luopumaan fossiilisista polttoaineista kaukolämmön tuotannossa.
Yliopisto lupaa turvallisen hankkeen
Ydinvoimatekniikan professori Juhani Hyvärinen sanoo tiedotteessa, että Lappeenrantaan suunniteltu 15–30 megawatin lämpötehoinen reaktori voidaan yhdistää turvallisesti kaukolämpöverkkoon.
Pienen koon lisäksi reaktorin turvallisuus perustuu suunnitteluun. Reaktori osaa esimerkiksi sammuttaa itse itsensä häiriötilanteessa. Häiriön tai onnettomuuden sattuessa jälkilämpö poistuu ympäristöön johtumalla, eikä erillistä turvallisuusjärjestelmää tarvita.
Pahin mahdollinen seuraus reaktorin rikkoutumisesta olisi Hyvärisen mukaan se, että laitoksesta karkaisi heliumia ympäristöön. Heliumia käytetään laitteessa jäähdytteenä.
– Jäähdytteen joukossa voi olla radioaktiivisia aineita, mutta niin vähän, ettei niiden takia tarvita suojaustoimenpiteitä laitoksen ulkopuolella, Hyvärinen sanoo tiedotteessa.
LUT-yliopisto on tutkinut pienydinvoimaloiden mahdollisuuksia jo vuosia. Tämän vuoden maaliskuussa kerrottiin, että LUT ja VTT aloittavat yhteistyön reaktorin kehittämisessä.
Kesällä yliopisto sai puolestaan testamenttilahjoituksen, jonka turvin se pystyy palkkaamaan hankkeeseen henkilökuntaa.
Mitä ajatuksia juttu herättää? Voit kommentoida 16.12. kello 23 asti.