Artikkeli on yli 3 vuotta vanha

Sähkö halvennee roimasti vuoden loppuun saakka – hinta laski sopivasti jo joulusaunoille

Sähkön kulutus väheni viime jouluun verrattuna merkittävästi. Kantaverkkoyhtiö Fingridin mukaan minkäänlaisia ongelmia sähkön riittävyyden kannalta ei ole ollut.

Grafiikka näyttää suomalaisten yhteenlasketun sähkönkulutuksen jouluaattona, joulupäivänä ja tapaninpäivänä vuosina 2020-2022. Vuonna 2020 suomalaiset kuluttivat sähköä 661 gigawattituntia, vuonna 2021 839 gigawattituntia ja vuonna 2022 681 gigawattituntia.
Joulunpyhien sähkönkulutus laski liki viidenneksen vuoden takaisesta. Kuva: Mårten Lampén / Yle, grafiikka: Samuli Huttunen / Yle

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

Suotuisat sähkösäät takasivat sen, että sähkö oli Suomessa suhteellisen edullista joulunpyhinä.

Veroton, päiväkohtainen markkinahinta pyöri aattona ja joulupäivänä 8-9 sentissä kilowattitunnilta ja laski tapaninpäiväksi 3,5 senttiin. Eikä hassummalta näytä loppuvuosikaan.

– Näyttää hyvältä. On aika lauhaa ja tuulista, joten ei ole hätää sähkön riittävyyden suhteen, sanoo sähkönmyyntiyhtiö Väreen toimitusjohtaja Juha Keski-Karhu.

Keski-Karhu ennustaa huomisen keskiviikon keskihinnaksi reilua kymmentä senttiä kilowattitunnilta, mutta sitten halpenee roimasti vuoden loppuun saakka.

– Seuraavat neljä päivää mennään alle kahden sentin vuorokausikohtaisella keskihinnalla kilowattitunnilta. Arki koittaa ensi maanantaina, tammikuun toisena päivänä. Ensi vuoden ensimmäinen viikko mennään 10-15 sentin vuorokausikeskihinnalla, Keski-Karhu arvioi.

Keski-Karhu pohjaa arvionsa Väreen omaan kokemukseen ja näkemykseen sekä eri analyyseihin.

Sähkönmyyjistä Lumme Energia ennakoi tiistaina julkaisemassaan katsauksessa sähkön pörssihinnan voivan loppuviikolla painua hyvinkin alas. Lumme ennustaa tälle viikolle Suomeen 5–10 sentin arvonlisäverollista spot-keskihintaa kilowattituntia kohti.

Lauhaa luvassa

Sähkön pysymistä kohtuuhinnoissa tukee se, että sääennusteet vuodenvaihteeseen ja alkuvuodelle ovat normaalia lämpimämpiä ja sateisia. Myös tuulivoimaa ennustetaan olevan tarjolla runsaasti Pohjoismaissa.

Oma vaikutuksena on myös Olkiluodon kolmosvoimalan koekäytöllä, joka on käynnistymässä tiistaina arviolta 11 päivää kestävällä testijaksolla. Sen aikana OL3-ydinvoimala tuottaa sähköä valtakunnan verkkoon vaihtelevia määriä.

– Välipäivien sähkön riittävyystilanne näyttää hyvältä, sanoo valvomopäällikkö Maarit Uusitalo kantaverkkoyhtiö Fingridiltä.

Kehuja suomalaisille

Suomalaisiin syksyn mittaan iskostunut sähkönsäästöbuumi näkyi myös joulunpyhien sähkönkulutuksessa. Jouluaaton, joulupäivän ja tapaninpäivän yhteenlaskettu sähkönkulutus oli Suomessa 681 gigawattituntia, mikä on 19 prosenttia eli lähes viidenneksen vähemmän kuin vuosi sitten jouluna.

Pakkasvaihtelut eivät selitä eroa, koska joulunajan kelit olivat nyt aika samankaltaiset kuin vuosi sitten. Kuusijuhlaa vietettiin pääosin kohtuupakkasissa molempina jouluina, öisin paikoin kirpeässäkin pakkassäässä.

Sähkövarmuudesta huolehtiva Fingrid jakaakin kiitosta suomalaisille.

– Hyvin vastuullisesti on käytetty sähköä. Ongelmia ei ole ollut ja sähköä on riittänyt hienosti, sanoo Uusitalo.

Aivan toissavuoden joulun sähkönsäästöön ei nyt päästy, mutta 2020 elettiiin vielä vahvaa korona-aikaa.

– Vuoden 2020 sähkönkulutukseen saattoi vaikuttaa myös koronatilanne, josta johtuen kulutuslukemat olivat alhaisia. Vuonna 2021 joulukuussa oli sähkönkulutus jälleen normaalitasolla, Uusitalo kertoo.

Joulunpyhien keskinäisessä vertailussa on mielenkiintoista huomata, että kinkunpaistosta ja joulusaunasta huolimatta sähköä kuluu vähiten jouluaattona. Eniten sähköä käytetään tapaninpäivänä.

– Tapaninpäivänä on jo liikkeitä ja työpaikkoja auki enemmän kuin jouluaattona, jolloin suurin osa liike-elämästä rauhoittuu joulun viettoon, Uusitalo toteaa.

Joulunpyhien tunnittainen sähkönkulutus vaihteli Uusitalon mukaan niin, että suurinta sähkönkulutus oli joulupäivänä ja tapaninpäivänä kello 17-19 aikaan ja pienintä aamuyöllä kello 3-4 aikoihin.

– Joulu ei ole tyypillisesti sähköjärjestelmää mitoittava tilanne sähkön kulutuksen suhteen, ja tänäkin vuonna sähkönkulutus jää normaalin arkipäivien kulutuksesta tuhansia megawattitunteja, Uusitalo kertoo.

– Tuulivoiman tuotanto oli suurta koko joulun ajan, ja joulun aikaan jopa ajoittain vietiin sähköä.

Riittääkö sähkö talvikelien yli?
Voidaanko sähkön riittävyys nyt taata ja miten mahdollisiin sähkökatkoksiin varaudutaan? Ykkösaamussa 14. joulukuuta olivat vieraina sähköverkkojen johtava asiantuntija Ina Lehto, Energiateollisuus sekä yksikön päällikkö Jonne Jäppinen, kantaverkkoyhtiö Fingrid. Puhelimessa Porin teknisen toimialan johtaja Markku Koppelomäki.