OL3 tuottaa jälleen sähköä. Reaktorin koekäyttö pääsi jatkumaan yöllä kello yhden aikaan.
Yhtiön tuotantoennusteen mukaan laitos tuottaa keskiviikkoaamuna sähköä noin 400 megawatin tuntikeskiteholla ja täydellä 1600 megawatin teholla yksikkö kävisi keskiviikkoillalla.
Laitoksen palauttaminen takaisin sähköntuotantoon sujui hyvin, vaikka alkujaan testijakson piti alkaa jo iltaseitsemän aikaan.
– Näin ison laitoksen käyttöönotossa valmistelevat toimet ottavat aikansa ja sähköntuotannon alkamisen ennakoinnissa on elävyyttä, kertoo Teollisuuden Voiman viestintäpäällikkö Johanna Aho.
Nyt alkavan ja kymmenkunta päivää kestävän koekäytön aikana yksikölle tehdään noin kymmenen niin sanotun täyden tehon testiä. Testijakson aikana sähkön tuotantoteho vaihtelee voimakkaasti. Välillä laitos kytketään myös irti valtakunnan verkosta.
Olkiluoto 3:n koekäyttö keskeytyi syksyllä, kun turbiinilaitoksen syöttövesipumpuissa havaittiin vaurioita. Koekäyttöä voidaan TVO:n mukaan jatkaa väliaikaisesti nykyisten mallisten ehjien pumppujen lisäksi säröytyneillä syöttövesipumpuilla.
Kolmosyksikön säännöllisen sähköntuotannon pitäisi TVO:n mukaan alkaa 8. maaliskuuta.
28.12. klo 9.12: Uutista päivitetty TVO:n kommentilla.