Hallituksen avustajat neuvottelivat keskiviikkona uuden sähkötuen yksityiskohdista, mutta sopua ei vielä löytynyt. Neuvotteluja jatketaan torstaina ja niihin on pyydetty vielä lisälaskelmia.
Ylen tietojen mukaan työ- ja elinkeinoministeriö (TEM) esitti luonnoksessaan, että nykyhintoihin nähden edulliset sähkösopimukset rajattaisiin kertakorvauksen ulkopuolelle.
Ministeriön pohjaesityksessä laskun loppusummasta korvattaisiin noin 50 prosenttia. Aiemmin osuuden arvioitiin olevan 50–80 prosentin välillä. Alemmalla osuudella halutaan välttää laskujen ylikompensointi.
Tukea voisi saada, jos kuukausittain sähkölasku ylittää 100 euroa eli tämän omavastuun joutuu maksamaan itse. Maksimituki olisi 700 euroa kuukaudessa.
Kertakorvaus maksetaan vain sähkön kulutuksesta, ei sähkön siirtomaksusta.
Tukea voisi saada kaikkiaan neljältä kuukaudelta, marras-, joulu-, tammi- ja helmikuulta. Tuen laskentaperusteena on mennyt kulutus eli summa lasketaan marras- ja joulukuun sähkölaskujen perusteella.
Suoran sähkötuen kohdentaminen sataprosenttisen oikein tai tulojen mukaan on vaikeaa nopealla aikataululla.
Hyvätuloiset eivät välttämättä tarvitse uutta tukea tai osalla kotitalouksista voi olla voimassa kohtuuhintainen sähkösopimus. Tämän takia TEM esitti luonnoksessaan, että tuen ulkopuolelle rajataan sähkösopimukset, joissa sähköstä velotetaan alle 10 senttiä kilowattitunnilta.
Näin tuen toivotaan kohdistuvan paremmin pieni- ja keskituloisille, jotka ovat kärsineet enemmän hinnan noususta. Suurta sähkönkulutusta ei myöskään haluta tukea valtion pussista.
Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen mukaan hyvätuloiset käyttävät jopa viisinkertaisesti sähköä pienituloisiin verrattuna.
Monen suomalaisen sähkösopimus, sähköyhtiö tai osoite on voinut muuttua tuen laskennan perusteena käytettävien kuukausien aikana, joten juuri oikean tukisumman antaminen heille on vaikeaa. Ihmiset ovat voineet muuttaa loppuvuonna tai määräaikainen sähkösopimus on loppunut vuoden lopussa. Erilaisia väliinputoajia tulee siis väistämättä.
Hallitus linjasi joulukuussa, että uuteen sähkötukeen voidaan käyttää rahaa enimmillään 400 miljoona euroa. TEM on laskenut avustajien neuvotteluihin useita malleja, joiden hintalappu vaihtelee. Halpojen sähkösopimusten rajaus pois tuen piiristä laski kuluja 370 miljoonaan euroon, Ylelle kerrotaan.
Kuluttajien pitäisi saada korvaus sähköyhtiöltä sähkölaskuunsa maaliskuussa. Valtio maksaa korvauksen loppusumman sähköyhtiöille.
Lakiluonnoksen pitäisi lähteä ensi viikolla lyhyelle lausuntokierrokselle, jonka jälkeen hallitus antaa lopullisen esityksen. Tuen yksityiskohtiin voi tulla vielä muutoksia lausuntojen perusteella.
Tämä on jo hallituksen neljäs tuki, jolla kansalaisille korvataan kallistunutta sähköä. Hallitus on antanut Kelan kautta sähkötukea ja verotuksessa voi tehdä sähkövähennyksen, minkä lisäksi sähkön arvonlisäveroa on alennettu.
Päivitetty 18.30: Neuvottelut sähkötuesta jatkuvat torstaina ja tieto tilatuista lisälaskelmista.
Voit keskustella aiheesta torstaihin kello 23 asti.