Artikkeli on yli 3 vuotta vanha

Maailman parhaaksi valittu ravintola Noma sulkeutuu – muuttuu koekeittiöksi

Nomassa työskennellyt suomalaiskokki Kim Mikkola sanoo, että ravintolassa on aina pohdittu tulevaisuutta.

Keittiömestari Kim Mikkola.
Keittiömestari Kim Mikkola Ylen Ykkösaamun haastattelussa 2.lokakuuta 2021. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Kööpenhaminalainen ravintola Noma lopettaa toimintansa nykymuodossaan ensi vuoden lopussa, ravintola kertoo verkkosivuillaan.

Kolmen Michelin-tähden ravintola muuttuu eräänlaiseksi koekeittiöksi. Pop up -ravintolan avaaminen on mahdollista, Noma kertoo tiedotteessaan.

Noma on valittu Maailman 50 parasta ravintolaa -listauksen voittajaksi useita kertoja. Ravintola avattiin vuonna 2003. Se sulki ovensa jo kertaalleen vuonna 2016 ja avasi jälleen kaksi vuotta myöhemmin.

Nomassa vuosina 2012–2017 työskennellyt Michelin-kokki Kim Mikkola kertoo, että jo tuolloin ravintolassa puhuttiin paljon siitä, mikä sen tulevaisuus voisi olla.

– Varmasti moni asia on vaikuttanut päätökseen, maailmantilanne ja se, että Nomassa yritetään koko ajan kehittää uusia tapoja, että mitä se gastronomia voi olla, Mikkola kuvailee.

Nomassa johtotehtävissä työskennellyt Mikkola ajattelee, että Noman on tavallaan pakko aloittaa uudestaan, sillä se on jo saavuttanut kaiken.