Tasavallan presidentti Sauli Niinistö myönsi torstaina Oulun yliopiston professori Heli Jantuselle tieteen akateemikon arvonimen.
Jantunen on toiminut Oulun yliopiston teknillisen fysiikan professorina vuodesta 2004 ja Mikroelektroniikan tutkimusyksikön johtajana vuodesta 2008. Jantunen tunnetaan kansainvälisesti elektroniikan materiaalien tutkimuksesta erityisesti pioneerityöstään keraamisen elektroniikan parissa.
Opetus- ja kulttuuriministeriön tiedotteen mukaan hän on tehnyt yhteistyötä yli 40 teollisuuskumppanin kanssa ja hänellä on 76 patenttia.
Jantusen lisäksi presidentti myönsi tieteen akateemikon arvonimet emeritusprofessori Martti Koskenniemelle ja tutkimusprofessori Merja Penttilälle.
Tieteen akateemikon arvonimi voi samanaikaisesti olla enintään kuudellatoista kotimaisella tieteenharjoittajalla. Presidentti myöntää arvonimen Suomen Akatemian esityksestä.
Edellisen kerran tieteen akateemikon arvonimiä myönnettiin vuonna 2020.
Seuraa mitä lähelläsi tapahtuu. Lue ja katso lisää uutisia Pohjois-Pohjanmaalta.