Kiiminkiin ja Ylikiiminkiin on jo kaksi vuotta suunniteltu kahta uutta Oulun kaupungin moottorikelkkareittiä, mutta esimerkiksi useat maanomistajat vastustavat niitä.
Oulun seudun ympäristötoimen liikelaitoksen johtokunta käsitteli jo kolmatta kertaa kantaansa yhteensä noin 50 kilometrin mittaiseen reitistöön väleillle Kiiminki–Ouluzone ja Mäkikangas–Ylikiiminki. Taustalla oli useiden maanomistajien valitus Pohjois-Suomen hallinto-oikeuteen. Oikeus palautti kelkkareitistöä koskeva asian johtokunnan uudelleen käsiteltäväksi muotovirheen vuoksi.
Kelkkailureittisuunnitelmat päätettiin kertaalleen hyväksyä ympäristötoimen johtokunnassa tänä keskiviikkona, äänestyksen jälkeen. Yksi jäsen jätti eriävän mielipiteen.
Päätöksessä korostettiin muun muassa maanomistajien huomioimista sekä mahdollista Natura-selvitystä.
Kaksi vuotta sitten Oulun ympäristötoimi asettui ensin reittien hylkäämisen kannalle, mutta yhden oikaisuvaatimuksen vedottua muun muassa hallintolakirikkomukseen, asia käsiteltiin uudelleen ja hyväksyttiin.
Pohjois-Suomen hallinto-oikeuden viime marraskuisen päätöksen mukaan rikkomusta ei ollutkaan tapahtunut, ja nyt asiaan tuolloin tulleet kaikki kolme oikaisuvaatimusta käsiteltiin siis uudelleen.
Uusia moottorikelkkareittejä on perusteltu muun muassa sillä, että virallinen moottorikelkkareitti lisää liikenneturvallisuutta ja vähentää laitonta kelkkailua.
Voit keskustella aiheesta 28. tammikuuta kello 23 asti.
Seuraa mitä lähelläsi tapahtuu. Lue ja katso lisää uutisia Pohjois-Pohjanmaalta.