Artikkeli on yli 3 vuotta vanha

Kaikissa satamissa alkaa ahtausalan ylityökielto – viikko on muutenkin vilkas työtaisteluiden osalta

AKT on julistanut satamien ahtaajille ylityökiellon.

Jättialus eli Capesize-kokoluokan alus Kokkolan satamassa.
AKT:n julistama ylityökielto koskee ahtausta esimerkiksi Kokkolan satamassa. Kuvassa Successor-alus Kokkolan satamassa 2022. Arkistokuva. Kuva: Jorma Uusitalo

Kaikissa satamissa alkaa ahtausalan ylityökielto helmikuun alussa.

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto on julistanut ylityökiellon satamien ahtaukseen. Kielto astuu voimana keskiviikkona.

AKT haluaa vauhdittaa alan työehtosopimusneuvotteluita, jotka sen mukaan eivät ole edenneet. Sopimuksen voimassaolo päättyy tiistaina.

Kokkolan sataman suurimmalla operaattorilla Rauanheimolla ylityökielto koskee noin 100 henkeä. Kielto estää ahtaustyöt öisin ja sunnuntaisin.

Niiden tarve riippuu kulloisestakin laivaliikenteestä, täsmentää toimitusjohtaja Tero Kosonen. Liikenne on talvisin tyypillisesti hiljaista, sillä jäärajoitusten vuoksi suurimmat laivat eivät liikennöi.

Myös Kokkolan satamassa ahtausta tekevästä Koukkukuljetuksesta arvioidaan, ettei hiljaisien talvikuukausien aikaan ylityökielto juuri vaikuta.

30.1. alkaa myös Ammattiliitto Pron toimihenkilöitä koskeva ylityökielto.

Lisäksi Teollisuusliitto on julistanut ylityökiellon ja se on ilmoittanut aloittavansa keskiviikkona lakon.

Teollisuusliiton lakko koskee neljää suuryritystä Kokkolan suurteollisuusalueella eli Oilonia, Tetra Chemicalsia, Umicorea ja Yaraa.

Teollisuusliiton lakko koskisi Vaasassa 800 ABB:n työntekijää.

30.1.2023 kello 8.00 artikkeliin lisätty Tero Kososen kommentti. Kello 12.25 lisätty Koukkukuljetuksen kanta.