Artikkeli on yli 3 vuotta vanha

Ahtaajien lakko sulkisi Suomen suurimman vientisataman – toimitusjohtaja pelkää jo lakon pitkittymistä

Haminan-Kotkan sataman toimitusjohtaja Kimmo Naski toivoo, ettei lakkovaiheeseen edetä. Tänään alkaneen ahtaajien ylityökiellon vaikutukset voivat näkyä jo seuraavana aamuna.

toimitusjohtaja Kimmo Naski istuu työhuoneensa työpöydän ääressä ja katsoo kohti kameraa
Haminan-Kotkan sataman toimitusjohtaja Kimmo Naski toivoo pikaista ratkaisua ahtaajien työkiistaan. Arkistokuva. Kuva: Pyry Sarkiola / Yle

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT aloitti tänä aamuna satamien ahtaustyötä koskevan ylityökiellon. Haminan-Kotkan satamassa työskentelee suuri osa Suomen ahtaajista.

Satama on Suomen suurin vienti- ja yleissatama. Sataman toimitusjohtajan Kimmo Naskin mukaan ensimmäiset vaikutukset laivojen purku- ja lastaustoimintaan voivat näkyä jo seuraavana aamuna.

– Satama pyörii normaalisti kaksivuorotyössä. Jos laiva ei nyt ylityökiellon aikana ole valmis kun iltavuoro loppuu, niin se jää sitten seuraavaan aamuun odottamaan. Kyllä tämä näkyy meidän toiminnoissa varmasti Suomen satamista eniten.

Lakko lopettaisi lastaamisen kokonaan

AKT antoi alkuviikolla myös ahtaajia koskevan lakkovaroituksen. Mikäli työehtoneuvotteluissa ei edetä satamaoperaattorien kanssa, alkaa ahtaajien lakko helmikuun puolivälissä.

– Lakkovaiheeseen siirtyminen lopettaisi kuivarahtilaivojen lastaamisen kokonaan. Toivon, ettei siihen vaiheeseen edetä, sanoo toimitusjohtaja Kimmo Naski.

Mussalon sataman lukkeja liikkeellä.
Haminan-Kotkan satama on Suomen suurin vienti- ja yleissatama. Kuva viime kesäkuulta. Kuva: Antro Valo / Yle

Naski toivoo pikaista ratkaisuja työmarkkinaosapuolten välillä. Se syntyy Naskin mukaan ainoastaan neuvottelupöydässä.

– Mitä useammin ja tiivimmin siinä istutaan, sitä varmemmin ratkaisu löytyy. Mitä suurempi on kaula josta neuvotellaan, niin riski lakkojen pidentymiseen kasvaa. Sitähän me tietenkin täällä eniten pelätään.

Kansainvälinen rahtiliikenne määrittelee tahdin

Kimmo Naskin mukaan satamien pyörittäminen vähemmällä ylitöiden määrällä on haastavaa.

– Kansainvälisessä merenkulussa on globaalisti paljon häiriötekijöitä. Viivästyksiä tapahtuu jatkuvasti. Tämän takia joudutaan usein säännöllisten työaikojen ulkopuolelle.

Haminan-Kotkan sataman toimitusjohtaja toivoisi ratkaisuksi työmarkkinamallin muuttumista.

– Meillä voisi olla täällä ympärivuorokautinen säännöllinen toiminta.

Vientiyritykset varautuneet

Vientiyritykset ovat varautuneet satamatoiminnan häiriöihin Naskin mukaan syöttämällä ulos maasta mahdollisimman paljon tavaraa ennen työmarkkinataistelun alkua.

– Taloudelliset vaikutukset ylityökiellosta ja mahdollisesta lakosta selviävät sitten vasta viiveellä, sanoo Haminan–Kotkan sataman toimitusjohtaja Kimmo Naski.