Yhdysvaltalaissotilaat harjoittelevat Lapissa seuraavat pari viikkoa Jääkäriprikaatin kanssa.
Harjoitukseen osallistuu lähes 300 yhdysvaltalaista sotilasta, mikä on enemmän kuin Jääkäriprikaatin harjoituksissa koskaan aiemmin. Viime kesänä Lapissa harjoitteli 180 amerikkalaissotilasta.
Mukana on Virginian kansalliskaartin sotilaita, maahanlaskudivisioonan joukkoja Alaskasta sekä sotilaita New Yorkin osavaltiosta.
Ensin sopeudutaan pakkaseen, sitten taisteluharjoitus
Aluksi joukot harjoittelevat Sodankylässä talviolosuhteissa vaadittavia henkilökohtaisia selviytymistaitoja, taistelutekniikkaa ja toimintakyvyn ylläpitämistä, kertoo Jääkäriprikaatin apulaiskomentaja, eversti Jukka Kotilehto.
Varsinainen taisteluharjoitus alkaa ensi viikon perjantaina suomalaisten komennossa. Harjoitus kehittää taktista yhteensopivuutta Yhdysvaltojen maavoimien kanssa.
– Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun yhdysvaltalaisjoukot toimivat Jääkäriprikaatin harjoituksessa suomalaisten reserviläisten kanssa, Kotilehto kertoo.
Kyseessä on myös ensimmäinen kerta, kun yhdysvaltalaiset saavat Jääkäriprikaatissa koulutusta joukkona. Tähän saakka Jääkäriprikaatissa on annettu yksilökoulutusta eli koulutettu sotilaskouluttajia.
Amerikkalaisjoukot tulevat Lappiin suoraan Atlantin takaa.
Isoja harmaita koneita Rovaniemellä
Harjoitus näkyy myös poikkeuksellisena lentoliikenteenä Lapissa. Perjantaiaamuna Rovaniemen lentoasemalle laskeutui 53-metrinen Boeing C-17 Globemaster III -rahtikone. Se voi kantaa miehistön lisäksi rahtia lähes 80 tonnia, mutta koneen tarkempaa sisältöä ei kerrota julkisuuteen.
Rovaniemen lentoaseman päällikkö Johan Juujärvi kertoo, että Globemaster viivähti perjantaina kentällä pari tuntia.
Miehistöä on kuljetettu Rovaniemelle aiemmin tällä viikolla puolestaan 30-metrisellä Lockheed C-130 Hercules -koneella.
Koulutuksen päätteeksi yhdysvaltalaisjoukot osallistuvat Pohjoinen 1/23 -paikallispuolustusharjoitukseen, joka järjestetään Lapin alueella 24.2.–3.3.