Naivismin talvi -näyttely Iittalan vanhalla puukoululla teki kävijäennätyksen. Kolmen kuukauden aikana näyttelyssä vieraili 2 500 kävijää, mikä on noin tuhat kävijää enemmän kuin viime ja edellisvuosien talvinäyttelyissä keskimäärin.
Talvinäyttelyn vetonaulana olivat nukkekotiharrastajien taidonäytteet. Näyttelyssä oli esillä kaikkiaan 20 nukkekotia, joita oli rakennettu erilaisiin rakenteisiin roskalavalta pelastetuista lyhdyistä lähtien, Lundby-tyyppitalojen kautta mittatilaustyönä rakennettuihin rakennuksiin ja pihapiireihin.
Naivistit Iittalassa -säätiön asiamies Ulla Heinonen kertoo tiedotteessa, että kenkäkauppa oli rakennettu vanhaan kaappikellon runkoon, salainen puutarha peilihyllyyn.
– Yksinkertaisesta showboxista löytyi autotalli, jossa komeili mikäpä muu, kuin Mercedes Benz. Nukkekoteja saapui katsomaan moni ennen naivisminäyttelyssä käymätön vierailija, Heinonen kertoo.
Näyttelyn toisena kokonaisuutena esiteltiin naivismin klassikkona kokkolalaissyntyinen Tyyne Esko, jonka teokset piikittelivät päättäjiä 1980–90-luvuilla. Iittalassa oli lainassa kymmenen Eskon teosta Saarijärven museosta, johon taiteilija testamenttasi osan tuotannostaan.
Talven näyttelyssä oli mukana 35 naivistitaiteilijaa, jotka ovat tuttuja jo kesänäyttelyistä.
Nyt vanhan puukoulun ovet ovat Heinosen mukaan sulkeutuneet hetkeksi yleisöltä. Toukokuun alussa avataan Naivistit Iittalassa -kesänäyttely jo 35. kerran. Elämä edessä -näyttelyssä on mukana 50 taiteilijaa, joista seitsemän on ensikertalaisia.