Seinäjoelle ei olla perustamassa lisää kaupunkiniittyjä. Perusteluna on, että kaupunki saa jo nyt niityistä ja reuna-alueista paljon negatiivista palautetta.
Osa kaupunkilaisista haluaisi jo nyt siitiä kaikki niityt, luiskat ja reuna-alueet. Viime kesän jälkeen palautetta aiheutti muun muassa kaupungintalon viereen kylvetty pörriäispenkki.
– Valitettavasti juuri näistä niityistä ja reuna-alueita tulee paljon negatiivista palautetta. Halutaan lisää hoidettua, jopa kliinistä puistopintaa ja pelätään punkkeja, mehiläisiä ja käärmeitä. Myös allergia-oireet, kuten pujo, ovat yksi syy millä niittoja vaaditaan, perustelee kaupunginpuutarhuri Kari Hirvensalo.
Yleensä rehevillä niityillä kukkii muun muassa hyönteisten suosimaa mesiangervoa, joka houkuttelee medellään juuri mehiläisiä, kimalaisia ja siitepölyä syöviä kärpäsiä.
Kaupungissa on jo entuudestaan niittyjä muun muassa Seinäjoen jokirannoilla, Pajuluoman rannoilla ja Pohjan kaupunginosassa. Koska kaupunki on vilkas tapahtumakaupunki, keskusta-alue ja joki- ja luomanranta-alueet pyritään saamaan siistiksi ennen tapahtumia, samoin Törnävän alue, kaupunginpuutarhuri perustelee.
Nykyiset Seinäjoen niityt ovat lähinnä tuoreita niittyjä. Niittyjen kukinta edellyttää suhteellisen köyhää maaperää ja niitetyn kasvillisuuden poistoa. Tavallisimmin niityt hoidetaan kerran vuodessa. Koulukadun vieressä oleva Linnanpuiston puistometsä-alue on esimerkkinä kuivasta niitystä.
Lisää niittyjä oli toivottu kaupunkiympäristölautakunnalle jätetyssä aloitteessa. Aloitteen olivat jättäneet Laura Ala-Kokko ja Anne Flinkkilä.