Kahvila- ja ravintolayrittäjät ovat näreissään Lahden kaupungin perimistä terassimaksuista ja niiden muutoksista.
Terassilupa pitää jatkossa hakea joka vuosi uudelleen, ja korona-ajan alennus poistuu. Maksu on nyt palautettu vuoden 2019 tasolle, eli hinta on kesällä vyöhykkeestä riippuen 7–11 euroa neliöltä kuukaudessa. Viime vuonna summa puolitettiin.
Aiemmin luvan sai myös viiden vuoden ajalle.
Neliöiden mukaan perittäviin terassimaksuihin pitää etsiä vaihtoehtoisia malleja, sanoo Lahti City ry:n toiminnanjohtaja Pipsa Wirtanen. Tuija Veirto haastattelee:
Yrittäjät ovat tekemässä vetoomusta
Kaupungin kehittämisyhdistys Lahti Cityn toiminnanjohtaja Pipsa Wirtasen mukaan tieto muutoksista tuli myöhään ja yllätyksenä, kun yleinen hintojen nousu on muutenkin vaikeuttanut yrittäjien toimintaa.
Wirtanen pitää neliöihin perustuvaa maksua epäviisaana kaupungin näkökulmasta. Yrittäjä joutuu maksamaan myös viihtyvyyttä lisäävistä tekijöistä neliövuokransa myötä.
– Moni yrittäjä laittaa suuria summia terassin ja samalla kaupunkiympäristön kaunistamiseen. Kaupungin pitäisi kannustaa viihtyisyyden lisäämiseen, eikä rangaista siitä, hän toteaa.
Wirtanen epäilee myös, että satsaus terassin viihtyvyyteen vähenee ja koko pienenee, jos maksu ylittää kipurajan.
Yrittäjät ja yhdistys aikovat lähettää kaupungille vetoomuksen maksujen kohtuullistamisesta. Samalla esitetään vaihtoehtoisia sopimusmalleja. Sellainen voisi olla esimerkiksi asiakaspaikkojen mukaan perittävä maksu.
– Voisi ehkä miettiä, että jos oikein satsaa viihtyvyyteen, tarvitseeko siitä maksaa oikeasti vuokraa.