Artikkeli on yli 3 vuotta vanha

Terassimaksut hiertävät Lahdessa – keskustan yrittäjät vetoavat kaupunkiin maksujen kohtuullistamiseksi

Korona-alennus terassimaksuista poistuu, ja yrittäjän on haettava terassilupaa nyt joka vuosi. Neliöiden mukaan perittävä maksu latistaa intoa satsata terassin viihtyisyyteen.

Torimaisemassa pyöreällä terassipöydällä turkoosi kahvikuppi ja metallinen kaartiotuhkakuppi. Taustalla pöytien ääressä muutamia miesoletettuja. Kauempana torin poikki kävelee vihereätakkinen hahmo. ääressä istumassa tuu mies
Lahdessa saa ensimaistiaisia ulkoterasseista jo Salpausselän kisaviikolla, mutta varsinaisesti terassikausi käynnistyy loppukeväällä. Kuva: Juha-Petri Koponen / Yle

Kahvila- ja ravintolayrittäjät ovat näreissään Lahden kaupungin perimistä terassimaksuista ja niiden muutoksista.

Terassilupa pitää jatkossa hakea joka vuosi uudelleen, ja korona-ajan alennus poistuu. Maksu on nyt palautettu vuoden 2019 tasolle, eli hinta on kesällä vyöhykkeestä riippuen 7–11 euroa neliöltä kuukaudessa. Viime vuonna summa puolitettiin.

Aiemmin luvan sai myös viiden vuoden ajalle.

Neliöiden mukaan perittäviin terassimaksuihin pitää etsiä vaihtoehtoisia malleja, sanoo Lahti City ry:n toiminnanjohtaja Pipsa Wirtanen. Tuija Veirto haastattelee:

Terassimaksut hiertävät Lahdessa
Kaupungin kahvila- ja ravintolayrittäjiltä neliöiden mukaan perimiin terassimaksuihin pitää etsiä vaihtoehtoisia malleja, sanoo Lahti City ry:n toiminnanjohtaja Pipsa Wirtanen. Toimittaja Tuija Veirto.

Yrittäjät ovat tekemässä vetoomusta

Kaupungin kehittämisyhdistys Lahti Cityn toiminnanjohtaja Pipsa Wirtasen mukaan tieto muutoksista tuli myöhään ja yllätyksenä, kun yleinen hintojen nousu on muutenkin vaikeuttanut yrittäjien toimintaa.

Wirtanen pitää neliöihin perustuvaa maksua epäviisaana kaupungin näkökulmasta. Yrittäjä joutuu maksamaan myös viihtyvyyttä lisäävistä tekijöistä neliövuokransa myötä.

Lahti Cityn toiminnanjohtaja Pipsa Wirtanen istuu ulkoterassin pöydän ääressä edessään pyöreällä pöydällä kaksi vaaleaa kahvikuppia.
Lahti City ry:n toiminnanjohtaja Pipsa Wirtanen toivoo kaupungilta vastaantuloa terassimaksuissa. Kuva: Juha-Petri Koponen / Yle

– Moni yrittäjä laittaa suuria summia terassin ja samalla kaupunkiympäristön kaunistamiseen. Kaupungin pitäisi kannustaa viihtyisyyden lisäämiseen, eikä rangaista siitä, hän toteaa.

Wirtanen epäilee myös, että satsaus terassin viihtyvyyteen vähenee ja koko pienenee, jos maksu ylittää kipurajan.

Yrittäjät ja yhdistys aikovat lähettää kaupungille vetoomuksen maksujen kohtuullistamisesta. Samalla esitetään vaihtoehtoisia sopimusmalleja. Sellainen voisi olla esimerkiksi asiakaspaikkojen mukaan perittävä maksu.

– Voisi ehkä miettiä, että jos oikein satsaa viihtyvyyteen, tarvitseeko siitä maksaa oikeasti vuokraa.