Artikkeli on yli 3 vuotta vanha

Kokoomuksen Petteri Orpo lähes tuplasi äänisaaliinsa, mutta jäi silti Varsinais-Suomessa toiseksi

Kokoomus voitti eduskuntavaalit, ja Orpo lähtee muodostamaan hallitusta.

Petteri Orpo Saapumassa Pikkuparlamenttiin.
Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo saapui Pikkuparlamentin vaalilähetykseen voitonvarmana sunnuntai-iltana. Kuva: Silja Viitala / Yle

Kokoomuksen Petteri Orpo keräsi kaikkien aikojen suurimman äänisaaliinsa eduskuntavaaleissa, 17 347 ääntä.

Kolmissa edellisissä eduskuntavaaleissa Orpon äänimäärä pyöri kymmenen tuhannen äänen paikkeilla, esimerkiksi viime eduskuntavaaleissa Orpon äänimäärä oli 10 792.

Vaikka Orpo nyt liki tuplasi äänimääränsä, hän jäi omassa vaalipiirissään toiseksi, kun vasemmistoliiton Li Andersson oli jälleen Varsinais-Suomen ykkönen 18 122 äänellä.

Kolmen suurimman puolueen johtajasta Orpo sai selvästi vähiten ääniä. SDP:n Sanna Marin sai 35 623 ääntä ja perussuomalaisten Riikka Purra 42 589.

Petteri Orpo juhlii kokoomuksen vaalivoittoa sunnuntai-iltana.

Petteri Orpo on toiminut kansanedustajana vuodesta 2007 lähtien. Hän nousi kokoomuksen puheenjohtajaksi kesäkuussa 2016, jonka jälkeen tähtäimenä on ollut suurimman puolueen titteli ja pääministeriys.

Sunnuntai-iltana vaalien ratkettua kokoomuksen voitoksi Orpo oli selvästi helpottunut. Kiitettyään vaalitalkoolaisia, Orpo kiitti äänestäjiä.

– Tämä on iso juttu, meidän viestimme meni läpi. Suomi pitää laittaa kuntoon, ja talous täytyy laittaa kuntoon.