Finnair lopettaa lennot Tampereen ja Helsingin välillä. Toukokuun kahdeksannen päivän jälkeen Finnair tarjoaa lentomatkustajille neljä bussivuoroa aamuvarhaisesta iltamyöhään. Kyydit kulkevat Tampereen linja-autoasemalta Helsinki-Vantaan lentoasemalle varhaisimmillaan kello 04.05 ja myöhäisin paluukyyti lähtee Tampereelle kello 00.10.
Muutos lennoista bussivuoroihin koskee myös Finnairin Turun-lentoja.
Päätöksen taustalla painaa heikko käyttöaste. Koneet lentävät lyhyttä väliä valtaosin tyhjillä penkeillä.
– Tampereen ja Turun lennot ovat lyhyitä ja päästömääriltään suuria suhteessa reittien pieniin matkustajamääriin. Lentojen täyttöaste on ollut noin 35 prosenttia, sanoo Finnairin verkostosta vastaava johtaja Perttu Jolma tiedotteessa.
Pormestarit: päätös heikentää kaupunkien vetovoimaa
Finnairin päätös lopettaa lennot Tampereelta ja Turusta Helsinkiin ja korvata yhteydet bussilla on lyhytnäköistä ja vaarallista koko Suomen kasvun ja kehityksen kannalta, sanovat pormestarit Anna-Kaisa Ikonen ja Minna Arve yhteisessä tiedotteessaan.
– Matkailun, kansainvälisten osaajien houkuttelun, elämysteollisuuden ja vientiyritysten kannalta mahdollisimman sujuvat lentoyhteydet myös muualle kuin vain Helsinkiin ovat ensisijaisen tärkeitä, sanoo Ikonen.
Pirkanmaalla ja Varsinais-Suomessa asuu yhteensä noin miljoona ihmistä. Pormestarit katsovat, että kotimaanlentojen lopettaminen asettaa entistä suuremmat paineet nopeiden raideyhteyksien kehittämiselle.
– Tampereelta tai Turusta ei lennetä Helsinkiin viettämään vapaapäivää, vaan jatkamaan seuraavalla lennolla maailmalle. Onneksi molempien kaupunkien kentiltä on myös muiden yhtiöiden suoria yhteyksiä maailmalle.
Juttua täydennetty kello 16:55 Tampereen ja Turun pormestareiden kannanotolla.