Tänään on uutisoitu, että japanilainen mäkihyppysuuruus Ryoyu Kobayashi, 26, olisi lopettanut uransa. Japanilainen julkaisi keskiviikkona Instagram-tilillään päivityksen, jota on tulkittu lopettamispäätökseksi.
Aikoinaan Japanissa valmentanut ja Kobayashin tunteva Janne Väätäinen tyrmää huhun.
– Ei varmasti lopeta. Hän lopettaa yritysjoukkueessa, Väätäinen kommentoi Yle Urheilulle.
Väätäinen kysyi Yle Urheilun pyynnöstä japanilaiskontakteiltaan asian paikkansapitävyyttä. Japanista vahvistettiin, ettei Kobayashi ole lopettamassa.
Väätäisen mukaan kyse on niin sanotusta japanilaisesta Tsuchiya Home -yritysjoukkueesta, jossa Kobayashi oli kahdeksan kautta. Väätäinen sanoo, että Japanissa mähyppääjät kuuluvat erilaisten yritysten talleihin.
Urheilijat treenaavat harjoituskaudella yritystallin alla tai itsenäisesti. Väätäinen kertoo, että maajoukkue kokoontuu vain talvisin.
– Kobayashi on jättänyt firmajoukkueen, jossa hän oli vuodesta 2015 saakka, Väätäinen lisää.
Väätäisen mukaan Kobayashi aloittaa oman yksityisen tiiminsä, joka mahdollistaa enemmän vapauksia. Puolalainen Sports.pl uutisoi aiemmin tällä viikolla, että samassa tiimissä olisivat naisten mäkihypyn supertähti Sara Takanashi sekä Naoki Nakamura.
Tiimin nimi on ”Team Roy”.
Samainen sivusto kertoi, että Janne Väätäinen olisi projektin valmentaja. Väätäinen myöntää, että hän on käynyt asiasta keskusteluita Kobayashin valmentajan kanssa.
– Mitään ei ole kuitenkaan sovittu. Vielä on monta mutkaa matkassa. Minulla 1–2 muutakin vaihtoehtoa, Väätäinen kertoo.
Ryoyu Kobayashi on yksi viime vuosien tunnetuimmista mäkimiehistä. Hän on voittanut maailmancupin kokonaiskisan vuosina 2019 ja 2022. Kobayashi juhli viime vuonna normaalimäen olympiakultaa.
Neljä vuotta sitten hänestä tuli historian kolmas hyppääjä, joka on pystynyt voittamaan mäkiviikolla kaikki neljä osakilpailua.