Pieksämäellä tyhjillään olevassa hotelli Savonsolmussa syttyi maanantaina myöhään iltapäivästä tulipalo.
Noin puolenyön aikaan Etelä-Savon pelastuslaitos tiedotti, että sammutustyöt on pääosin lopetettu, ja että jälkisammutus jatkuu vielä tiistaiaamuun asti.
Palo sai pelastuslaitoksen mukaan alkunsa hotellin toisen siiven yläkerrassa olevasta huoneistosta ja lähti leviämään koko yläkertaan.
Rakennuksen yläkerrassa neljä huoneistoa tuhoutui täysin ja koko yläkerta kärsi mittavia vahinkoja, päivystävä palomestari Eero Aho kertoi Ylelle hieman ennen iltakahdeksaa.
Etelä-Savon pelastuslaitos antoi Pieksämäen keskustaan vaaratiedotteen palosta leviävän vaarallisen savun vuoksi.
Pelastuslaitos kehotti alueen ihmisä pysymään sisätiloissa ja sulkemaan ikkunat ja ilmanvaihdon. Ihmisiä pyydetään myös välttämään alueella liikkumista.
Iltakahdeksalta Aho arvioi savunmuodostuksen jo hieman vähentyneen.
– Urheat palosoturit taistelevat siellä aktiivisesti paloa vastaan, mutta sammutus ja jälkisammutus jatkuvat myöhään yöhön.
Iltayhdentoista aikaan pelastuslaitos purki vaaratiedotteen ja kertoi vaaran olevan ohi.
Yksi pelastettiin katolta, kaksi alakerrasta
Palon syttymissyy ei ole vielä tiedossa.
Aho kertoo, että rakennuksen katolta pelastettiin yksi henkilö ja sisältä alakerrasta savusukeltajat kävivät pelastamassa kaksi lasta.
– Lapset eivät loukkaantuneet palossa, mutta olivat ilmeisessä vaarassa, Aho kertoo.
Aho ei ottanut kantaa siihen, onko pelastetuilla henkilöillä jotain tekemistä palon syttymisen kanssa.
Hänellä ei ole myöskään tietoa siitä, minkä ikäisistä lapsista on kyse.
Myöskään Itä-Suomen poliisista ei haluttu maanantai-iltana kommentoida sitä, onko pelastetuilla jotain tekemistä palon syttymisen kanssa.
Poliisi ei myöskään ottanut kantaa siihen, minkä ikäisiä henkilöt ovat.
Itä-Suomen poliisista kerrotaan, että palon syttymisen syytä päästään tutkimaan kunnolla vasta, kun pelastustyöt on saatu valmiiksi.
Hotelli jäi tyhjilleen
Savonsolmu ja sen ravintola menivät kiinni vuonna 2020, kun hotellia pyörittänyt yritys teki konkurssin.
Keväällä 2021 rakennus päätyi huutokaupassa Ruotsiin rekisteröidylle yritykselle. Vuokrarästejä alkoi kertyä ja viime vuonna Pieksämäen kaupunki purki maanvuokrasopimuksen maksamattomien vuokrien vuoksi.
Tyhjilleen jäänyt rakennus on joutunut myös ilkivallan kohteeksi tyhjänä ollessaan.
Lähde: STT
Juttua korjattu kello 1:30. Palo syttyi maanantaina, ei sunnuntaina.