Artikkeli on yli 3 vuotta vanha

Seinäjoen kaupunki luopuu kiistellyn Sedun tontin arkkitehtikilpailusta

Kaupunginjohtaja Jaakko Kiiskilä perustelee päätöstä aikataululla ja kustannuksilla. Kiiskilän mukaan nyt ei ole tarkoituksenmukaista lähteä arkkitehtikilpailuun.

Seinäjoen Aalto-keskus ja Apila-kirjasto ylhäältä päin, sekä horisontissa Jouppilanvuori.
Seinäjoen kaupunki luopuu koulutuskuntayhtymä Sedun Kirkkokadun rakennushankkeen arkkitehtikilpailusta. Kuva: Elina Niemistö / Yle

Seinäjoen kaupunki luopuu koulutuskuntayhtymä Sedun Kirkkokadun rakennushankkeen arkkitehtikilpailusta. Asiasta kertoi ensimmäisenä Ilkka-Pohjalainen.

Kaupunginjohtaja Jaakko Kiiskilä perustelee päätöstä aikataululla ja kustannuksilla. Kiiskilän mukaan enää ei ole tarkoituksenmukaista lähteä arkkitehtikilpailuun.

– Valmistelun aikana on todettu, että arkkitehtikilpailu on mahdollisesti kustannuksia korottava ratkaisu. Olemme myös todenneet, että kilpailu on prosessina liian herkkä tavoitellulle aikataululle. Jos ei löytyisikään kaikilta osapuolilta täyttä tyytyväisyyttä asioihin, niin siinä on valitusriskiä ynnä muuta.

Arkkitehtikilpailua ovat peräänkuuluttaneet mm. Museovirasto, Alvar Aalto -säätiö, Alvariania ry, Etelä-Pohjanmaan kotiseutu- ja museoyhdistys sekä Pohjanmaan rakennusperintöyhdistys. Yhdistykset järjestivät asiasta avoimen keskustelutilaisuuden kaksi viikkoa sitten.

Lue myös: Osapuolet syyttelivät toisiaan Sedun tonttikeskustelussa – huutia saivat niin tilaisuuden järjestäjät kuin Seinäjoen kaupungin edustajat

Kiiskilän mukaan asiasta on käyty kaupunginhallituksessa keskustelu. Kaupungin linja on asiassa kristallinkirkas.

– Kilpailun järjestämisessä on liian monta heikkoa kohtaa tälle aikataululle edetä. Tässä on jo mennyt liian kauan ja tämä on käynyt liian kalliiksi.

Arkkitehtikilpailun vaarana siis olisi, että kampuksen valmistuminen viivästyisi edelleen, jopa ensi vuosikymmenelle.

– Meillä ei ole varaa sellaiseen vaihtoehtoon. Kaupungin tahtotila on, että koulu saadaan mahdollisimman pian Kirkkokadulle. Kaupungille on tärkeää, että siihen nousee vetovoimainen toisen asteen yksikkö.

Kompromissejä on tehtävä

Kiiskilän mukaan arkkitehtikilpailusta luopuminen on sekä kaupungin että Sedun linjaus. Muiden osapuolien kantaa asiaan Kiiskilä ei lähde arvioimaan.

– Rakennuspaikka sijaitsee Aalto-keskuksen välittömässä läheisyydessä ja totta kai haluamme sen kaikessa tekemisessä huomioida, Kiiskilä korostaa.

Kiiskilä kuvaa tonttikiistaa ja eri osapuolien yhteistyötä herkäksi.

– Varmaan on selvää, kun ollaan näin kiinnostavalla sijainnilla, niin asia herättää paljon keskustelua, mielipiteitä ja kiinnostusta.

Kiiskilä arvioi, ettei valmista tule ilman kompromisseja.

– Sen verran ristiriitaista nyt käytävä keskustelu on. Toinen tahtoo toista ja toinen toista. Niin kuin sanoin, niin kaupungin ensisijainen tahtotila on, että siihen ammattiopinnot pääsee rakentamaan ja samalla haluamme ottaa tärkeitä arvokysymyksiä huomioon. Kompromisseja tarvitaan nyt enemmän kuin ehdottomuutta.