Maaliskuun lopulla vireille pantu kansalaisaloite vaatii, että peruskouluissa oppilaiden puhelimet pidettäisiin suljettuina sekä oppituntien että välituntien aikana, poikkeustilanteita lukuun ottamatta.
Yle vieraili Helsingissä ja Tampereella selvittämässä koululaisten suhtautumista kännyköiden käyttöön koulupäivän aikana.
- Enemmän aiheesta: Koulu löi oppilaille tiukat rajoitukset puhelimen käyttöön, ja nuorten reaktio yllätti opettajat
Helsingin Malmin peruskoulun 9-luokkalainen Minea Linna kertoo, että koulun arjessa puhelimia käytetään tunneilla häiritsevästi.
– Opettajaa ei uskota, kielloista huolimatta otetaan puhelin tahallisesti esiin, ääniä pidetään aika kovalla, katsotaan Tiktokkia, Linna kertoo oppituntien sujumisesta.
9-luokkalainen Gabriel Sam samaisesta peruskoulusta kertoo katsovansa puhelinta opetuksen aikana.
– Rehellisesti sanottuna käytän puhelinta aika paljon. Teen sitä silloin kun on vaikea keskittyä. Välillä kuuntelen myös musiikkia, Sam kertoo.
Hän ei yritä piilotella puhelinta oppitunneilla vaan käyttää sitä avoimesti.
– Kun opettaja huomauttaa asiasta, on minulla sellainen tekosyy valmiina, että olen sentään hiljaa kännykällä, enkä puhu kavereille.
Tiukempia rajoituksia voisi kokeilla oppitunneilla
9-luokkalaiset Minea Linna ja Nora Matikainen Malmin peruskoulusta ovat yhtä mieltä siitä, että tunneilla puhelimista koituu sen verran häiriötä, että niiden käyttöä voisi rajoittaa tiukemmin.
– Voisi ainakin kokeilla sitä, että puhelin otettaisiin kaikilta pois oppituntien ajaksi, ja katsotaan miten se toimii.
Matikainen jatkaa, että kännykän käyttö välitunneilla voisi kuitenkin olla perusteltua.
– Voi olla menossa esimerkiksi tärkeitä keskusteluja kavereiden kanssa, jotka eivät ole samassa koulussa.
Malmin peruskoulun oppilaat lähettävät selkeän viestin, että aikuisten langettaman koko koulupäivän kestävän kännykkäkielloon sijaan asiasta pitäisi kysyä nuorilta.
– Ei ole reilua että aikuiset päättävät meidän puolestamme mitä me saamme tehdä ja mitä emme. Meitä pitäisi kuunnella, Minea Linna toteaa.
Opettaja on huomannut muutokset oppilaiden käytöksessä puhelimien myötä
Aineenopettaja Jyrki Meryllä on kahdenkymmenen vuoden kokemus opettajan työstä Helsingin Malmin peruskoulusta. Parikymmentä vuotta sitten välitunneilla alkoi aina koululaisten meteli ja kirmailu sekä äänekäs puuhailu.
– Nyt oppilaat hiljenevät riveihin räpläämään puhelinta. Muutos kännyköiden tulon myötä on ollut aivan järisyttävä, Mery kertoo.
Hänen mukaan tilanne on tällä hetkellä sekava ja jonkinlainen selvennys kännykän käyttöön olisi saatava suuntaan tai toiseen.
– Nyt oppilaatkin miettivät, kenen tunneilla on mahdollista vähän vilkuilla kännykkää, ja kenen tunneilla se kannattaa ihan ehdottomasti pitää taskussa, Mery kertoo.
Hän jatkaa, että vaikka monilla aikuisilla on asiaan mielipide, olisi se hyvä ratkaista oppilaiden ja opettajien välillä.
– En tiedä miten tämän kauniisti muotoilisin, mutta mielestäni asia kannattaisi jättää koulumaailman ratkaistavaksi.
Oppilaat luopuvat puhelimista auliisti tuntien ajaksi Tampereella
Tampereen Hervannassa Ahvenisjärven koulun 8 B-luokka on menossa fysiikan tunnille. Oppilaiden puhelimet sujahtavat koriin ennen tuntia.
Tämä ei ole pakollista, mutta silti lähes kaikki sen sinne laittavat. Oppilaita se ei tunnu juuri haittaavan.
– Koen sen niin, että vapaudun puhelimesta ja voin keskittyä ja paneutua tosi hyvin opiskeluun. Se on vain hyvä asia minulle, sanoo Emilia Irri.
Samaa mieltä on Sasu Metso. Hän kertoo tottuneensa laittamaan puhelimen koriin jo niin, että sen voi jopa unohtaa sinne tunnin jälkeen.
– Korikäytäntö voisi toimia muuallakin, sanoo Metso.
Nuorten mukaan eri opettajat reagoivat eri tavoin puhelimen käyttöön tunnilla. Toisaalta, puhelimen käyttö voi häiritä paitsi muita, myös omaa oppimista paljon.
– Minua se saattaa häiritä tosi paljon, jos puhelin on lähellä. Jos tulee joku ilmoitus, niin sitten sen katsoo. Siinä saattaa harhautua johonkin muillekin sivuille ja alkaa selata Tiktokkia, sanoo Emilia Irri.
Hervannan Ahvenisjärven koulun 9-luokkalainen Aamu Riikonen pohtii sitä, että jos koulupäivän aikana ei olisi puhelin lainkaan käytössä, sillä voisi olla vaikutuksia myös vapaa-aikaan.
– Jos nuorilta otettaisiin koko koulupäiväksi puhelin pois, niin se saattaisi vähentää sitä, miten addiktoituneita nuoret ovat puhelimiin, sanoo Riikonen.
9-luokkalainen Sonja Einola sanoo, että nuoret voivat kokea puhelimen käytön myös välitunnilla häiritseväksi.
– Jos kaverisi puhuu sinulle välitunnilla jotakin, etkä kuuntele vaan katsot puhelinta, niin onhan se vähän epäkunnioittavaa.
Tamperelaisnuorten mielestä on ihan reilua, jos aikuiset päättävät puhelimen käytöstä koulussa. Toisaalta jokin ikäraja olisi hyvä olla olemassa. Kannatusta löytyy sille, että peruskoulussa puhelin olisi koulupäivän ajan pois, mutta sen jälkeen nuori saisi itse päättää puhelimensa käytöstä koulussa.