Artikkeli on yli 3 vuotta vanha

Seinäjoen torin pitää pärjätä pari viikkoa ilman ihailtua Horsma-teosta

Kukaan ei ole tunnustanut kolhaisseensa Horsman ”häntää”, mutta se on pahasti vaurioitunut. Nyt kukka on viety korjattavaksi Kuopioon kuvataiteilijan mukana.

Seinäjoen keskustorin Horsma on saanut kolhuja, joten se vietiin korjattavaksi. Kukaan ei ole tehnyt tunnustusta vaurion syntymisestä.

Seinäjoen keskustorin maamerkki Horsma-veistos on kadonnut Seinäjoen katukuvasta.

Horsma on tänään lähtenyt Kuopioon korjattavaksi. Teoksen suunnittelija, kuvataiteilija ja teollinen muotoilija Risto Pentikäinen oli itse noutamassa teostaan. Sen ruuvaaminen jalustaltaan, sekä nostaminen lavalle ja kuorma-autoon sujui ongelmitta samalla porukalla, joka teoksen aikoinaan paikalleenkin asensi.

– Kaikki tiesivät mitä tapahtuu, niin ei tarvinnut sen enempää lotota, sanoo Pentikäinen.

Pentikäinen arvioi, että korjauksessa kestää noin pari viikkoa. Kukan vaurioituneesta hännästä joudutaan kokonaan uusimaan osa.

– Tarkoitus on, että tällä viikolla saadaan metallityöt tehtyä ja ensi viikolla sitten maalia päälle. Vaurio näyttää sellaiselta, ettei sitä saa takomalla oiottua, vaan se pitää pistää puolivälistä poikki ja siihen pitää pistää uusi pala, suunnittelee Pentikäinen.

Seinäjoen keskustorin Horsma-teosta irrotetaan jalustaltaan.
Kuvataiteilija Risto Pentikäinen ruuvaa itse horsmankukkaa irti jalustastaan. Kuva: Elina Niemistö / Yle

Mitä Horsmalle on tapahtunut?

Alumiinista valmistettu horsmankukka on vaurioitunut talven aikana, mutta tarkkaa tietoa ei kenelläkään ole siitä, mitä on tapahtunut.

– Luultavasti siihen on kuorma-auto törmännyt, joka on mahdollisesti tuonut tavaraa torille. Tässä on valvontakamerakin, mutta vaurio huomattiin niin myöhään, ettei ollut enää nauhoja tallella, toteaa Pentikäinen.

Kukaan ei ole tunnustanut osuneensa teokseen.

Pentikäisen teos voitti valtakunnallisen taidekilpailun ja valittiin kaunistamaan Seinäjoen uutta toria vuonna 2017. Paikalleen se pääsi uudelle torille vuonna 2019.