Helsingin hovioikeudessa alkoi tiistaina niin kutsutun Katiska 2 -huumejutun käsittely. Helsingin käräjäoikeus tuomitsi aiemmin Niko Ranta-ahon ja useita muita ehdottomiin vankeusrangaistuksiin.
Käräjillä Ranta-aho sai kahden vuoden tuomion, vaikka syyttäjä oli vaatinut hänelle 13 vuoden vankeusrangaistusta. Käräjäoikeus katsoi, että Ranta-ahon ensimmäisessä Katiska-huumejutussa saama 11 vuoden vankeustuomio tuli ottaa huomioon uutta rangaistusta määrätessä.
Oikeuden mukaan tuomiot eivät yhteenlaskettuna voineet ylittää 13 vuoden vankeutta, joka on maksimirangaistus törkeistä huumausainerikoksista. Syyttäjä valitti hoviin ja vaatii edelleen Ranta-ahon tuomitsemista 13 vuoden vankeuteen aiemmin tuomitun 11 vuoden päälle. Tällaista yli 20 vuoden huumerikostuomiota ei ole Suomessa koskaan langetettu.
– Käräjäoikeuden tekemä kohtuullistaminen johtaa rikosten laatuun ja vakavuuteen ja erityisesti Ranta-ahon syyllisyyden asteeseen nähden kohtuuttoman lievään lopputulokseen, erikoissyyttäjät Heli Vesaaja ja Anna-Riikka Ruuth kirjoittavat valituksessaan hovioikeuteen.
Ranta-aho vaatii, että hovioikeus hylkää syyttäjän valituksen.
Käräjätuomion mukaan Ranta-ahon rooli oli keskeinen
Käräjäoikeuden mukaan Ranta-aho toi Katiska 2:ssa kanssatuomittujensa kanssa Suomeen ekstaasia ja huumausaineiksi luokiteltavia lääkkeitä. Oikeuden mukaan Ranta-ahon rooli rikosten suunnittelussa ja toteuttamisessa oli keskeinen. Katiska 2:n rikosten tekoaikaan vuoden 2020 loppupuoliskolla Ranta-aho oli vapaana odottamassa Katiska 1:n tuomiota.
Hänet vapautettiin Katiska 1:n tutkintavankeudesta kesäkuussa 2020, kun jutun oikeudenkäynti oli edelleen kesken. Hovioikeudessa Katiska 2:lle on varattu useampia käsittelypäiviä toukokuun loppupuolelle asti.