Artikkeli on yli 3 vuotta vanha

Helmiina Sairberg painaa pian valkolakin päähänsä – uuden ylioppilaan haaveena ovat eläinlääkäriopinnot

Kauhavalainen Helmiina Sairberg kävi lukionsa Nurmossa neljässä vuodessa. Ylioppilaskirjoituksissa hän kirjoitti yhdeksän ainetta kolmessa erässä.

Hymyilevä Helmiina Sairberg istuu ulkona pöydän ääressä ja katselee eteenpäin. Pöydillä on kukkia.
Helmiina Sairberg on valmis opiskelemaan vaikka naapurimaissa, jos opiskelupaikka ei aukea kotimaasta. Kuva: Päivi Rautanen / Yle

Pohjalaisista lukioista ylioppilaaksi kirjoittaneiden nimet on julkaistu Ylen valmistuneiden koneessa.

Kauhavalainen Helmiina Sairberg on yksi kevään ylioppilaista. Hän on ahkeroinut lukiossa neljä vuotta ja kirjoittanut kaikkiaan yhdeksän ainetta.

– Muutaman ehdin jo uusiakin, Helmiina Sairberg hymyilee.

Lisää: Ylen valmistuneiden kone 2023

Sairbergin ylioppilaskirjoitukset ovat menneet hyvin. Siitä huolimatta uusi ylioppilas ei tiedä, riittääkö tulos vielä hänen tavoitteisiinsa.

Helmiina Sairbergin toiveena on päästä eläinlääketieteen opintoihin. Hakemus on jo sisällä Helsingin yliopistossa.

Sairberg on tutkinut opiskelumahdollisuuksia myös naapurimaista, jos yliopiston ovet eivät aukene kotimaassa.

– Laitoin jo hakemuksen Ruotsin Uppsalaan. Olen harkinnut myös hakeutumista Viroon Tarton yliopistoon.

Lisää: Rehtori soitti ja onnitteli Joona Hulkkosta huimasta menestyksestä: tuore ylioppilas kirjoitti 12 ainetta ja seitsemän laudaturia

”Perushyvä osaaminen ei välttämättä riitä”

Helmiina Sairberg kertoo valmistautuneensa myös välivuoteen. Jos se toteutuisi, Sairberg ei pitäisi sitä ollenkaan huonona vaihtoehtona.

– Kun on tällainen puurtajaluonne, tekisi hyvää hengähtääkin.

Helmiina Sairberg kertoo saaneensa hyvät eväät lukiosta elämää ja jatko-opintoja varten. Hän kävi Nurmon lukion matemaattis-luonnontieteellisen linjan, jolla hän pystyi syventymään eläinlääketieteen kannalta tärkeisiin aineisiin.

Helmiina Sairbergilla yhdeksän ainetta kirjoitettuna ja eläinlääketieteen opinnot haaveena
Helmiina Sairberg jännitti kevään kirjoitusten lopullisia tuloksia aamupäivällä, samalla kun hän matkasi töihin Kauhavalta Seinäjoelle. Päivi Rautanen oli mukana aamun tunnelmissa.

Ylioppilaskokeiden vaatimukset ja lukion oppimäärä eivät Sairbergin mukaan ole aivan balanssissa.

– Perushyvä osaaminen ei välttämättä riitä ylioppilaskokeissa. Tietoa pitäisi hankkia muualtakin ja sitä pitää osata soveltaa.

Luettuaan kevään kirjoitusten tulokset Helmiina Sairberg jatkoi matkaansa töihin. Hän on työskennellyt jo lukiovuosien aikana ja toimii tällä hetkellä myymälävastaavan tehtävässä seinäjokelaisessa jäätelöbaarissa.

Juhlamekon ja kengät uusi ylioppilas on jo ehtinyt hankkia. Tänään tiistaina hän aikoo täydentää asunsa valkolakilla.

Kevään ylioppilaita juhlitaan kouluissa lauantaina 3. kesäkuuta.