Pohjois-Savon vuoden kyläksi on valittu rautalampilainen Kerkonkosken kylä. Pohjois-Savon maakuntahallitus toteaa perusteluissaan, että Kerkonkosken kylää on kehitetty sekä talkoilla että kehittämishankkeen avulla.
Kylää on tuotu esille ja sen omalaatuisuutta on brändätty onnistuneesti. Kerkolle kylään -hankkeessa on palkattu kyläläisille apua tuomaan Kerkonkoskea esille elävänä kylänä ja matkailukohteena. Kylällä on myös internetissä Visitkerkonkoski.fi -sivut. Kylän kuvataan sijaitsevan ”keskellä ei mittään mutta keskellä kaikkea.”
Kaksi kylää palkittiin kunniamaininnalla aktiivisesta kylätoiminnasta. Ne ovat Länsi-Maaningan viitoset, joka on Leinolanlahden, Kurolanlahden, Varpasmaan, Petsamon ja Pulkonkosken kylien yhdistävä kylätoimija, joka on tuonut alueelle uutta eloa ja tapahtumia.
Toinen kunniamaininnalla palkittu on Länsi-Vesanto, jota kutsutaan myös Vesijärveksi ja Horontaipaleeksi. Länsi-Vesanto on pitänyt ansiokkaasti huolta omasta seurantalosta ja uimarannasta, tehnyt hankkeita sekä hakenut ennakkoluulottomasti rahoituksia toiminnan kehittämiseksi.
Palkinnot jaettiin Pohjois-Savon maakuntavaltuuston kokouksen yhteydessä tiistaina. Vuoden kylän valitsevat yhdessä Pohjois-Savon kylät sekä Pohjois-Savon liitto. Vuoden kylä on valittu vuodesta 1993 lähtien.