Yleisurheilun Timanttiliigassa oslolaisyleisö sai makeaa mahan täydeltä, kun norjalaishuiput Jakob Ingebrigtsen ja Karsten Warholm juoksivat huippuajat kotikisoissaan.
Ingebrigtsen täräytti 1500 metrillä uuden Euroopan ennätyksen ja maailman kauden kärkiajan 3.27,95. Warholm puolestaan pinkoi 400 metrin aidoissa huippuajan 46,52. Se on kaikkien aikojen neljänneksi paras noteeraus.
– En unelmoi paljoakaan, visualisoin enemmän. Mutta tämä on ilta on yksi harvoista asioista, joista olen haaveillut eli ennätyksen rikkomisesta Bisslett Gameseissa norjalaisyleisön edessä. Tämä on ilta, jonka muistan hyvin, hyvin pitkään, Ingebrigtsen hehkutti NRK:lle.
Ingebrigtsenin mukaan Bislettin stadionilla juokseminen on erityinen asia.
– Olosuhteet olivat kunnossa ja tunnelma iski sydämeen. Oli siistiä suorittaa kaikkien aikojen juoksu.
Warholm juoksi uransa toiseksi kovimman ajan. Nopeammin hän pinkoi vain kaksi vuotta sitten, kun maailmanennätys kirjattiin 45,94.
– Liikaa ylpeilemättä, se oli oikeastaan todella hyvä, Warholm totesi juoksustaan.
– En oikein nähnyt tällaista tulosta. Se osoittaa, että olen vähintään siellä, missä minun pitäisi ollakin, hän totesi tilanteestaan.
1500 metrillä nähtiin useita huippuaikoja, sillä kahdeksan juoksijaa alitti 3.30. Esimerkiksi norjalainen Narve Gilde Nordås juoksi ennätyksnesä 3.29,47. Aiemman ennätyksensä 3.32,49 hän juoksi 10. kesäkuuta Ranskassa. Hän on parantanut vajaan neljän viikon aikana ennätystään yli kuusi ja puoli sekuntia.
Norjan ennätys nähtiin niin ikään 400 metrin sileällä, kun Håvard Bentdal Ingvaldsen pinkoi ajan 44,86.
400 metrin viestissä Norja puolestaan oli toinen ennen Suomea. Suomen nelikko Milja Thureson, Aino Pulkkinen, Ella Räsänen ja Mette Baas juoksi ajan 3.29,65. Suomi hävisi Norjalle 17 sadasosaa.