Yle uutisoi viime keskiviikkona, että poliisi epäilee kavallusta vähävaraisia auttavassa Hope-yhdistyksessä.
Yhdistyksen kahden työntekijän epäillään ottaneen itselleen lahjakortteja, jotka oli tarkoitus antaa vähävaraisille perheille. Lahjakorteilla oli tarkoitus ostaa ruokaa.
Lahjakortit oli hankittu yhdistykselle avustuksina saaduilla varoilla.
– Epäilty väärinkäytös paljastui, kun eräs perhe sai lahjakortin. He ottivat meihin yhteyttä, että lahjakortti oli tyhjä, kertoo Ylelle Hope-yhdistyksen toiminnanjohtaja Eveliina Hostila.
Perheelle oli siis annettu sellainen lahjakortti, jolla rikostutkinnan mukaan epäillyt olivat tehneet itselleen ostoksia.
Hope purki väärinkäytösepäilyn paljastumisen jälkeen kahden työntekijän työsuhteet ja teki asiasta poliisille tutkintapyynnön.
Hopea avustanut Tiina ei ihmettele poliisin rikostutkintaa.
– Ei tämä [tutkinta] tullut yllätyksenä, Tiina sanoo.
Tiina työskentelee sosiaalialalla ja on tehnyt työnsä puolesta yhteistyötä Hopen kanssa. Hän ei siksi esiinny tässä jutussa omalla nimellään.
”Myyjä laittoi lahjakortit sellaiseen avoimeen pussukkaan”
Vähävaraisia auttava Hope-yhdistys kerää vaate- ja tavaralahjoituksia.
Useat yritykset ja yksityiset antavat myös rahalahjoituksia yhdistykselle.
Hope järjestää vuosittain myös lahjakorttikeräyksiä.
Tiina osallistui joulun alla 2018 Tampereella Hopen keräykseen, jossa kerättiin vähävaraisille nuorille 50 euron lahjakortteja.
Hope järjesti keräyksen niin, että lahjakortit vietiin Tampereella sijaitsevan kauppakeskuksen ruokakauppaan tai infopisteeseen.
Tiina vei kaksi lahjakorttia ruokakaupan kassalle.
– Myyjä laittoi lahjakortit takanaan olevaan sellaiseen avoimeen pussukkaan. Kysyin, että kirjataanko lahjakortit jonnekin. Hän sanoi, että ei.
Tiina näki, että pussukassa oli muitakin lahjakortteja.
Hän pyysi saada jonkinlaista kuittausta, että oli antanut lahjakortit.
– Myyjä kertoi, ettei mitään kuittausta anneta. Hän sanoi, että Hopen vapaaehtoiset tulevat hakemaan pussukat ja vievät ne Hopen toimipisteelle.
Tiina yllättyi ja huolestui siitä, miten Hope käsitteli lahjoituksena saamiaan lahjakortteja.
– Se loi mahdollisuuden, että kuka tahansa lahjakortteja vastaanottavasta kaupan henkilökunnasta tai lahjakortteja Hopessa käsittelevistä henkilöistä pystyi ottamaan niitä itselleen. Ilman minkäänlaista kiinnijäämisen riskiä, Tiina toteaa.
Tiina oli kirjallisesti yhteydessä Hope-yhdistykseen.
– Kysyin, olenko ymmärtänyt jotain väärin, vai toimiiko tämä [lahjakorttien kerääminen] todella näin. He vastasivat, että näin se on ja toiminta perustuu luottamukseen.
”Lahjakortteja on voinut mennä vääriin käsiin vaikka kuinka paljon”
Helsingin poliisi epäilee, että Hopen irtisanomat työntekijät ovat tehneet itselleen verkko-ostoksia kavaltamillaan lahjakorteilla.
Kuinka paljon lahjakortteja on päätynyt vääriin taskuihin? Siitä ei ole tietoa.
– Tätä selvitetään parhaillaan, sanoo tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Lasse Manninen.
Poliisi tutkii myös sitä, kuinka kauan epäilty kavallus on jatkunut Hope-yhdistyksessä. Poliisi ei ole vielä kuullut epäiltyjä. Ylen tiedossa ei ole, kiistävätkö he rikosepäilyn.
Hopea avustanut Tiina uskoo, ettei lahjakorttien väärinkäytön laajuutta saada koskaan selville.
– Ei Hopella ole mitään mahdollisuutta tietää, ketkä väärinkäytöksiin ovat osallistuneet. Koska ainakin muutama vuosi sitten heillä ei ole ollut mitään dokumentointia tai seurantaa lahjakorteista.
– Niitä on voinut hävitä tai mennä vääriin käsiin vaikka kuinka paljon, Tiina sanoo.
Poliisin tutkinta kohdistuu sellaisiin lahjakortteihin, jotka yhdistys itse on ostanut saamillaan lahjoitusvaroilla.
Lahjakorttikeräyksiä ei valvo kukaan
Jos yhdistys kerää rahaa hyväntekeväisyyteen, sen pitää hakea rahankeräyslupa Poliisihallituksesta.
Mutta lahjakorttien keräämiseen ei tarvita mitään lupia, eikä kukaan valvoo niiden keräämistä.
– Kun on kyse ostetuista lahjakorteista, jotka annetaan keräysastiaan, niin lahjakortit rinnastetaan tavaralahjoitukseen. Silloin kyse ei ole rahankeräyksestä eikä toimintaan sovelleta rahankeräyslakia, sanoo ylitarkastaja Niina Långstöm Poliisihallituksesta.
Lahjakorttikeräyksiä tai yhdistysten toimintaa ei valvo myöskään patentti- ja rekisterihallitus, johon yhdistykset tekevät ilmoituksen toiminnan aloittamisesta.
– Toiminnan valvonta on yhdistysten itsemääräämisoikeuden vastaista. Yhdistykset itse valvovat, että toiminta on lainmukaista, toteaa johtava lakimies Jouko Koitto patentti- ja rekisterihallituksesta.
Hope: Prosesseja tarkastellaan
Hope-yhdistyksessä lahjakorttien kerääminen ja jakaminen pyritään hoitamaan mahdollisimman jouhevasti, sanoo toiminnanjohtaja Hostila.
Miten avustuksina saatuja lahjakortteja kirjataan yhdistyksessä?
– Meillä on erilliset taulukot, mihin kirjataan lahjakortit ja niiden saajat, Hostila sanoo.
Entä kirjataanko lahjakortteja mihinkään, kun yksityiset henkilöt tuovat niitä esimerkiksi kauppojen kassoille?
– Toiminnan notkeuden takia olemme katsoneet, ettei niistä anneta kuittia. On koettu, että se riittää, että on sovittu yhteistyökuviot kaupan kanssa.
Hostilan mukaan Hope-yhdistyksen toimintaan tulee muutoksia väärinkäytösepäilyn takia.
– Me viemme uusia sisäisen valvonnan käytäntöjä toimintaan syyskuun alusta lähtien, Hostila sanoo.
Moni hyväntekeväisyyteen rahaa antava kammoksuu sitä, että osa lahjoitusvaroista menee hyväntekeväisyysjärjestöjen hallinnollisiin kuluihin.
Siksi moni tukee mielellään Hopen kaltaisia yhdistyksiä, jotka toimivat täysin vapaaehtoisvoimin.
– Kun kaikki perustuu vapaaehtoisuuteen ja luottamukseen, riskit väärinkäytöksiin ovat suuret etenkin jos [lahjoituksista] ei ole mitään seurantaa. Itse en enää Hopelle lahjoita, yhdistykselle lahjakortteja antanut Tiina sanoo.
Hope-yhdistys toimii 20 paikkakunnalla. Toiminnanjohtaja Eveliina Hostilan mukaan osa paikallistoimijoista järjestää muutamia lahjakorttikeräyksiä vuosittain.
Toiminnanjohtajan mukaan pääkaupunkiseudulla kerättiin viime vuonna yksityisten hankkimia lahjakortteja noin 10 000 eurolla.
Jutta täydennetty 30.6.23 klo 11.17: Lisätty tieto, että Hope-yhdistys teki tutkintapyynnön poliisille, kun väärinkäyttöepäily yhdistyksessä paljastui. Keräyspiste tarkennettu tamperelaiseksi kauppakeskukseksi.