Artikkeli on yli 2 vuotta vanha

Hilla kypsyy Lapissa tänä kesänä myöhemmin kuin moniin vuosiin

Korvatunturin Marja Oy:n paikallisjohtaja Jari Huttunen sanoo, että tänä kesänä hillan kypsymisessä palataan ”entiseen normaaliin” eli marja on poimittavissa vasta heinä-elokuun vaihteessa.

Kypsä hilla auringonvalossa, kuvattuna Inarissa kesällä 2021.
Hillajängälle ei ole vielä kiire Lapissa. Kuva: Linda Tammela / Yle

Hillan pääsatokausi ajoittuu Lapissa tänä kesänä myöhempään kuin moniin vuosiin.

Korvatunturin Marja Oy:n paikallisjohtaja Jari Huttunen Savukoskelta sanoo, että hilla on kypsää vasta heinä-elokuun vaihteessa, kun viime vuodet jängiltä on päästy poimimaan kypsää marjaa jo heinäkuun puolivälissä.

– Voidaan sanoa, että tässä palataan nyt entiseen normaaliin. Kuluneet toistakymmentä vuotta hilla on kypsynyt oikeastaan liian aikaisin. Nyt ollaan oikeassa ajassa, Huttunen toteaa.

Sadon määrää on Huttusen mukaan vaikea ennustaa, koska raakileet ovat vielä niin supussa.

Mustikan kukkiessa moni lappilainen kantoi huolta pölyttäjien puuttumisesta kylmän sään vuoksi. Jari Huttusen mukaan tätä ongelmaa ei hillan kohdalla ollut.

– Hillan pääkukinta ajoittui juhannusviikolle ja vaikka alkukesä oli kylmää, pölyttäjiä oli tuolloin jo hyvin liikkeellä, Huttunen sanoo.