Artikkeli on yli 2 vuotta vanha

Nuoret miehet halusivat kylälle kodan – lopulta taukopaikka nousi Mikkelin Otavaan kuudessa tunnissa

Nuorten miesten idoima ja totetuttama kota kustannettiin Mikkelin kaupungin osallistavan budjetoinnin kautta.

Neljä nuorta seiso uuden kodan edessä.
Otavalaiset Niilo Branchicella, Rasmus Nypelö, Nuutti Marttinen ja Jonne Marttinen saivat vuosi sitten idean kylän omasta kodasta. Kuva: Sari Ursin / Yle

Mikkelin Otavassa keskustassa, jääkiekkokaukalon vierellä seisoo uutukainen kota. Sen hankkimisen taustalla ovat paikalliset nuoret miehet Nuutti Marttinen, Rasmus Nypelö, Niilo Branchicella ja Jonne Marttinen.

Radio Suomi Mikkeli

Ajatuksesta se lähti ja lopulta noin vuoden valmistelujen ja lupahakemusten täyttämisen jälkeen päästiin talkoisiin.

– Meillä oli noin kymmenen henkeä töissä ja lopulta kota saatiin pystyyn kuudessa tunnissa. Mukana oli paljon meitä pätevämpiä rakentajia. Ilman heitä ei olisi saatu tätä tehtyä. Ei ainakaan päivässä, porukka kertoo.

Jo kodan avajaisissa oli sata ihmistä ja tekijät ovat nähneet kodan olleen ahkerassa käytössä arkenakin.

– Tässä on näkynyt paljon lapsia, ja on mukavaa kun kaikki on käynyt täällä, Nypelö sanoo.

Kota kustannettiin Mikkelin kaupungin osallistavan budjetoinnin Young Mikkeli -perintövaroista, joiden tarkoitus on kannustaa nuoria ideoimaan.

– Nuoret saa ideoida omia hankkeita, että kokevat voivansa vaikuttaa omaan alueeseen ja ympäristöön. Jos nuorena koet, että pystyt vaikuttamaan, niin ehkä aikuisena haluat palata tänne.