Artikkeli on yli 2 vuotta vanha

Poliisi otti seitsemän kiinni Elokapinan mielenilmauksessa Jyväskylässä, katu on taas auki autoille

Ilmastoaktivistiryhmä Elokapinan vajaa parisenkymmentä mielenosoittajaa seisoi noin tunnin Hannikaisenkadulla molemmilla kaistoilla banderollien kanssa. Osa mielenosoittajista päätyi kiinniotetuiksi.

Mielenosoitus jatkui noin tunnin ajan ennenkuin poliisi lopetti sen ja otti kiinni seitsemän ihmistä. Video: Jaana Polamo / Yle

Elokapina sulki iltapäivällä ennen neljää Hannikaisenkadun liikenteeltä Asemakadun ja Väinönkadun välillä Jyväskylässä. Vajaa parisenkymmentä mielenosoittajaa seisoi kahdessa ryhmässä molemmilla kaistoilla muutaman kymmenen metrin päässä toisistaan.

Elokapinan mielenosoittajat sulkevatkadun Jyväskylässä. Taustalla poliisiautoja ja poliiseja.
Mielenosoitus sulki liikenteen Hannikaisenkadulla. Kuva: Jaana Polamo / Yle

Poliisi sai kadun aukaistua ja mielenosoittajat pois kadulta ennen kello viittä iltapäivällä. Paikalla olevan Ylen toimittajan mukaan seitsemän mielenosoittajaa otettiin kiinni ja poliisi siirsi heidät bussiin.

Elokapinan mielenosoittajt istuvat linja-autossa, jonne poliisit ovat tuoneet heidät. Poliiseja linja-auton ovella.
Poliisi siirsi kiinniotetut mielenosoittajat bussiin. Kuva: Jaana Polamo / Yle

Myös poliisin viestinnästä vahvistetaan, että seitsemän mielenosoittajaa on otettu kiinni. Poliisi ei vielä kommentoi, epäilläänkö heitä rikoksesta. Poliisin mukaan seitsemän henkilöä kieltäytyi tottelemasta siirtymiskäskyä, mutta Elokapinan edustajan Kaapo Riikonen väitti Ylelle vain kahden mielenosoittajan kieltäytyneen siirtymästä kadulta ja viiden tulleen otetuksi kävelykadulta kiinni. Poliisi ei kommentoinut Riikosen väitettä Ylelle.

Elokapinan Kaapo Riikonen keskustelee poliisin neuvottelijoiden kanssa.
Elokapinan Kaapo Riikonen keskustelee poliisin neuvottelijoiden kanssa. Kuva: Jaana Polamo / Yle

älillä kadulla pyöri enemmän uteliaita sivustakatsojia ja turhautuneita autoilijoita kuin itse mielenosoittajia.

– Meinasitteko Kelan rahoilla maksaa sakot, eräs ohikulkija huuteli.

– Onneksi Suomessa on hyvä eläkejärjestelmä, vanhempi mielenosoittaja kuittaili takaisin.

Artoksi ja Mimosaksi esittäytyvät mielenosoittajat kommentoivat mielenilmausta Ylelle.

– Pahoittelut sivullisille häiriöstä, mutta ilmastokatastrofi aiheuttaa paljon suurempaa häiriötä ja sen takia tässä ollaan, Arto kommentoi.

– Kunnes pakotetaan lähtemään, Mimosa sanoi kysyttäessä kuinka kauan mielenosoittajat aikovat kadulla seisoa.

Mielenosoittajia käsissään "Mummo, miks te ette tehneet mitään vaikka tiesitte"-kyltti.
Moni mielenosoittajista oli eläkeikäisiä. Kuva: Jaana Polamo / Yle

Mielenosoittajat perustelivat MM-rallien aikaan protestointia sillä, että Arton mukaan ralliautoilu edustaa ideologiaa joka pitää yllä fossiilisten polttoaineiden kulutusta, yksityisautoilua ja muuta ilmastolle haitallista toimintaa.

Vanhempi konstaapeli Mika Salmi antoi mielenosoittajille varttia yli neljän aikaan poistumiskäskyä tieltä.

– Ihmisillä on oikeus osoittaa mieltä, mutta poliisi ei tiennyt tästä etukäteen ja tämä aiheuttaa merkittävää haittaa, Salmi kommentoi.

Poliisi sanoi mielenosoittajille, että he voivat jatkaa mielenosoitusta jalankulkuväylällä.

Rallien takia monella kadulla on muutenkin poikkeusjärjestelyitä ja liikenne on nyt mielenilmauksen ja rallien vuoksi keskustassa pitkälti jumissa.

Elokapinan mielenosoitus Jyväskylässä. Selin kameraan mies, jonka liivissä lukee Poliisi, neuvottelija. Mielenosoittajat kannattelevat lakanaa ja kylttejä, joissa lukee "Kapionoi elämän puolesta" ja "Ilmastohätätila".
Mielenosoittajien lakanoissa ja kylteissä kannettiin huolta ilmaston puolesta. Kuva: Jaana Polamo / Yle

Mielenosoitus järjestetään Elokapinan mukaan osana Jyväskylän rallikapinaa.

Poliisin mukaan liikennettä on nyt paljon, mutta se sujuu normaalisti.