Artikkeli on yli 2 vuotta vanha

Tampereen keskustaan tulee suuri kaupunkiniitty, johon on haettu mallia New Yorkista ja Lontoosta

Kalevan kirkon lähelle aletaan rakentaa ensi vuonna suurta niittyä, joka voisi houkutella myös turisteja.

Vihreän kukkulan päällä on vaalea, moderni kirkkorakennus, jota ympäröi metsä.
Kalevan kirkon ympäristöön aiotaan tehdä kaupunkiketo. Kuva: Valtteri Kujansuu / Yle

Tampereelle tehdään suuri kaupunkiketo kaupungin keskustaan. Kaupunkiniitty tulee Tampereen Kalevan kirkon ympäristöön.

Asia hyväksyttiin Tampereen kaupunginvaltuustossa maanantaina.

Kaupunkiniitty oli valtuutettu Jaakko Stenhällin (vihr.) ja 34 muun valtuutetun yhteinen aloite. Aloite on edennyt myös kaupungin ja seurakunnan neuvotteluissa.

Alun perin tarkoitus oli, että niitystä tulisi Suomen suurin. Niityn perustamisessa edetään kuitenkin vaiheittain.

Ensi vuonna on tarkoitus perustaa noin 1 800 neliömetrin niitty, jota voidaan mahdollisesti myöhemmin laajentaa.

Niityn valmistuminen kestää vuosia

Kaupunginpuutarhuri Timo Koski sanoo, että niitystä tulee ainutlaatuinen Suomessa. Paikka on ollut edustuspuisto, ja nyt sitä muokataan luonnon monimuotoisuuden ehdoilla.

Kedon tekeminen ja perustaminen on kallista, ja kasvit vaativat alussa paljon kunnossapitoa. Siksi Tampere aloittaa ensin aloitetta pienemmän kedon tekemisen.

– Se ei ole mikään hokkuspokkus, että jätetään nurmikko leikkaamatta ja kasvit tulevat siihen.

Kaupunkiniitty on valmis Kosken mukaan vasta 3–5 vuoden päästä.

Kalevan kirkko ulkoa.
Kedon rakentaminen on tarkoitus aloittaa kirkon kallioiden läheltä. Kuva: Valtteri Kujansuu / Yle

Mallia ulkomailta

Jaakko Stenhällin mukaan kaupunkiniitystä voisi tulla myös turistien suosikkikohde.

Kansainvälisiä tunnettuja niittyjä ovat New Yorkin High Linen niityt ja Lontoon Olympic Parkin niityt. Aloitteen mukaan kaupunkikedolle on tarve, sillä Tampereen kantakaupunkia rakennetaan vilkkaasti.

Niitty suojelee myös Tampereen Kalevalle ja Kalevanharjulle ominaisia lajeja, joista on aloitteen mukaan jäljellä enää rippeitä. Näistä kasveista on tarkoitus kerätä siemenet tulevan niityn kukkia varten.

Stenhällin mukaan keto muistuttaisi myös Kalevan historiasta. Venäläisten kasarmien jäljiltä alueella on edelleen idästä alkuperältään olevaa kasvillisuutta.

Aloite jättäisi nurmikkoa kirkon lähelle, missä ihmiset viettävät aikaa.

Aloitteen mukaan kaupunkilaiset voisivat perustamisvaiheessa osallistua siemenien kylvämiseen ja taimien istuttamiseen. Loppukesästä alueella voisi järjestää suuren tapahtuman, jossa kaupunkilaiset niittävät alueen perinteiseen tapaan viikatteilla.