Vaateketju H&M kertoo aloittavansa käytettyjen vaatteiden ja asusteiden myynnin Lontoon myymälässään lokakuusta alkaen pikamuodin vähentämiseksi.
Eettisen kaupan puolesta ry:n (Eetti) vastuullisuusasiantuntija Anniina Nurmen mukaan tässä vaiheessa ei voida vielä sanoa, miten muutos tulee näkymään H&M:n toiminnassa.
– Onko niin, että hyvin pieni osa tuotteista on second handia ja sitä sitten markkinoidaan isosti? Vai tarkoittaako se, että H&M oikeasti muuttaisi liiketoimintamalliaan niin, että käytetyistä vaatteista tulisi suurempi osa liiketoimintaa, Nurmi pohtii.
Second hand voi Nurmen mukaan pahimmillaan jatkaa pikamuodin kaltaista kulutusta, oli kyse sitten uusista tai käytetyistä vaatteista.
– Ihmiset ostavat uutta, kun kuitenkin tietävät, että voivat helposti laittaa sen second handin myyntiin pienen käyttöhetken jälkeen, hän sanoo.
Nurmi pitää H&M:n päätöstä oikean suuntaisena. Hänen mielestään tarvittaisiin kuitenkin laajempi kulutuskäyttäytymisen muutos, joka tähtäisi kulutuksen vähentämiseen ja vaatteiden käyttöiän pidentämiseen.
EU:ssa laaditaan parhaillaan lainsäädäntöä liittyen kaupoissa myytäviin vaatteisiin ja muihin tekstiileihin. Tavoitteena on, että vuonna 2030 kaikki EU-alueella myytävät tekstiilit olisivat kierrätettäviä, korjattavia ja kestäviä.
– EU:ssa syntyy 12 miljoonaa tonnia tekstiilijätettä vuosittain, suurin osa siitä on meidän käyttämiämme vaatteita. Vain viidennes siitä kierrätetään, ja loppu päätyy polttoon tai kaatopaikoille, EU-komission kiertotalousyksikön päällikkö Emmanuelle Maire sanoi Ylen haastattelussa heinäkuussa.
H&M on myöntänyt, että yhtiö on osa ongelmaa, ja että muodin tuottamista ja kuluttamista täytyy muuttaa.