Eduskunnan entisen puhemiehen Anu Vehviläisen (kesk.) muotokuva paljastettiin tänään perjantaina Eduskuntatalossa.
Muotokuva on valokuva, jonka on toteuttanut valokuvataiteilija Erica Nyholm. Eduskunnan perinteisesti puhemiehistä teettämä muotokuva toteutettiin valokuvana nyt toista kertaa. Teos sijoitetaan eduskunnan puhemiehen edustustilaan.
Vehviläinen toimi eduskunnan puhemiehenä poikkeuksellisina aikoina vuosina 2020–2022.
– Ajattelen niin, että minut ehkä muistetaan korona-ajan puhemiehenä. Sitähän se oli. Jouduimme tekemään täällä monenlaisia päätöksiä yhdessä kansanedustajien, virkakunnan ja työterveyshuollon kanssa, Vehviläinen sanoi julkistustilaisuudessa.
Vehviläisen mukaan kokemukset jättivät jälkensä ja ne auttoivat ymmärtämään, kuinka työtehtävissä vastaan voi tulla yllätyksellisiä tilanteita, joita varten ei voi opiskella etukäteen.
Valokuvataiteilija Nyholm kertoi julkistustilaisuudessa, että muotokuvaa suunniteltaessa harkittiin myös maskin asettelua pöydälle muistuttamaan korona-ajasta. Lopulta maski päädyttiin jättämään kuvasta pois.
Suurin osa entisten puhemiesten muotokuvista on miesten maalaamia. Vehviläinen kertoi halunneensa kunnioittaa valinnallaan sitä, että muotokuvien joukkoon tulee myös naistaiteilijoiden teoksia.
Keväällä eduskunnan jättänyt Vehviläinen toimi kansanedustajana vuosina 1995–2003 ja 2007–2023. Hän on toiminut myös liikenneministerinä sekä kunta- ja uudistusministerinä. Vehviläinen edusti Pohjois-Karjalan, sittemmin Savo-Karjalan vaalipiiriä.