Suomen kansallissoitinta kanteletta juhlistetaan huomenna lauantaina.
Ensimmäinen valtakunnallinen kanteleen päivä on Kanteleliiton järjestämä. Liiton tavoitteena on tehdä päivästä vuosittainen liputuspäivä.
Päivän suojelijana toimii tasavallan presidentin puoliso Jenni Haukio.
Kanteleen päivän juhlallisuudet näkyvät myös Rääkkylässä, jossa kanteleensoittoa on voinut opiskella jo 40 vuotta. Kunnassa on myös toiminut vuodesta 1957 lähtien kansallissoittimia valmistava Koistisen kantele.
Kaikille avoin kanteleen päivän ohjelma alkaa Rääkkylän Villa Ruusulassa huomenna kello 12. Luvassa on muun muassa yhteiskanteleyhtye Veilan esitys. Tapahtuman aikana on mahdollista myös osallistua Kantelemestariksi tunnissa -työpajaan sekä kokeilla yhteiskanteleen soittoa.