Euroopassa ja Suomessa tarvitaan omaa akkuteollisuutta, ei voida olla Kiinan varassa. Näin toteaa Freyr Battery Finlandin toimitusjohtaja Tor Stendahl, joka vieraili Vaasassa keskiviikkona 20.9.
Yhtiön Vaasan-hankkeen osalta eletään jännittäviä aikoja. Ely-keskuksen pitäisi tänään 21.9. toimittaa yhteysviranomaisen perusteltu päätelmä ympäristöarviointiselostuksesta.
– Mielenkiintoista nähdä, kuinka viranomaiset suhtautuvat suunnitelmiimme, Stendahl toteaa.
Yhtiön seuraava askel Vaasan osalta on käydä läpi vastaukset ja puntaroida seuraava toimenpide, joka on ympäristöluvan hakeminen.
Rakentamisen käynnistämiseen on vielä matkaa.
Freyrillä on tällä hetkellä kolme hanketta käynnissä, Norjan Mo i Ranassa, Yhdysvaltojen Georgiassa sekä GigaVaasa-alueella.
Kiina on akkuteollisuuden suurin tekijä, ja juuri siksi Stendahlin mukaan on tärkeää saada akkuteollisuutta myös Eurooppaan.
– Emme voi tehdä itsestämme riippuvaisia ainoastaan Aasiasta tai Yhdysvalloista valmistettaviin akkuihin. Meiltä täytyy löytyä oma osaaminen valmistaa niitä.
Stendahl toteaa, että vaikka Suomessa on tehty paljon akkuteollisuuden kehittämisen eteen, on Yhdysvallat erittäin edullinen yrityksille, jotka haluavat aloittaa tuotannon siellä.
– EU:n on löydettävä keino vastata siihen, ettei akkuteollisuuden osalta täällä jäädä jälkeen, Stendahl sanoo.
Useasta toimijasta GigaVaasa-alueella hyötyä
Freyr ei ole ainoa toimija GigaVaasa-alueella. Yhtiön suunnitteilla olevat katodi- ja anoditehtaat ovat alueen selkeästi suurimmat hankkeet.
Stendahl toivoo että myös Grafintecin ja Beowulfin anoditehdashankkeet toteutuvat, sillä siitä on myös Freyerille hyötyä.
– Meille on tuottajana tärkeää, että alueella on muitakin toimijoita, sekä asiakkaina että toimittajina. Samalla alueen osaaminen lisääntyy ja Vaasan akkusektori vahvistuu, Tor Stendahl toteaa.