Vanha kulkutautisairaala Tampereen Eteläpuistossa on toiminut viime vuosina kaupunkilaisten avoimena kulttuuri- ja taidetilana. Nyt alueelle on suunniteltu asemakaavaehdotuksessa muun muassa asuntoja.
Mika Pettissalo avasi kulkutautisairaalan sisäpihan kaupunkilaisille vuonna 2020. Hän on toiminut korttelin taidetalkkarina yhteisöprojektin alusta asti.
– Täällä on nykyisin paljon värikkäämpää ja siistimpää kuin ennen. Ihmiset voivat tulla maalaamaan tauluja tai vaikka tekemään kukkapenkkejä ihan koska tahansa.
Taidetalkkarin aikana kortteliin on noussut esimerkiksi sulkapallorata ja talvisin liukumäki.
– Tämä on kotipihan ja puiston yhdistävä kaupunkitila, jota kutsuisin itse landesimulaattoriksi, Pettissalo sanoo.
Kulkutautisairaalan alueella käy kaikenikäisiä ihmisiä. Silloin tällöin kortteliin tupsahtaa myös uusia tamperelaisia.
– He kertovat, että tämä on juuri sitä, minkä takia he ovat kaupunkiin muuttaneet.
Toiminta saa vielä jatkua
Tampereen kaupunki solmi loppukesällä 2022 sopimuksen Pettissalon luotsaaman Koko kylän piha -yhdistyksen kanssa. Taidetoiminta alueella saa jatkua korttelin uudistamiseen asti.
– Sopimuksen myötä me olemme ikään kuin kaupungin yhteistyökumppani. Koen sen luottamuksen osoituksena.
Kulkutautisairaalan korttelin suunnitelmat ovat herättäneet keskustelua Tampereella. Alueelle olisi tulossa muun muassa asuntoja.
– Pahin pelko on se, että iso rakennusfirma ostaa korttelin ja tästä tulee tosi ahdas ja tiivis.
Pettissalo ei tyrmää asuinrakentamista sinänsä, mutta toivoo siihen malttia.
– Tästä voitaisiin kehittää rauhassa kaupunkisuunnitelman mukainen alue, jossa päiväkotilaiset ja alakoululaiset saisivat opetella puutarhanhoitoa.
Tumma puku, ei kylttejä
Pettissalo esittelee sunnuntaina iltapäivällä kulkutautisairaalan aluetta kaikille kiinnostuneille. Iltaseitsemältä alkaa hautajaisteemainen mielenilmaus.
– Pidän mielenilmauksen aluksi ensin pienen puheen, ja sen jälkeen lähtee kynttiläkulkue korttelin ympäri. Pukeutumiskoodina on tumma siisti vaatetus, mutta ei kylttejä.
Taidetalkkari sanoo yhä toivovansa, että kulkutautisairaalan kortteli saa arvoisensa kaavasuunnitelman.
– Ikinä ei saa luovuttaa. Uskon, että tähän löytyy vielä joku ratkaisu. Katsotaan tilanne loppuun asti.