Etelä-Savon hyvinvointialueen oma lastensuojelun yksikkö tulee Mikkelin keskussairaalan vanhan osan hallintorakennukseen.
Eloisan aluehallitus päätti käynnistää vuonna 1844 valmistuneen talon peruskorjaustyöt lastensuojeluyksikön toteuttamiseksi. Rakennus on tarkoitus ottaa käyttöön elokuussa 2025.
14-paikkaisen lastensuojelun yksikön perustaminen on osa palvelujen tuotantosuunnitelman täytäntöönpanoa ja hyvinvointialuejohtaja Santeri Seppälän mukaan myös säästötoimenpide. Seppälän mukaan lastensuojelun yksikön sijoittaminen jatkaa hallinnon keventämistä tilojen osalta.
Lastensuojelun ostopalvelujen kustannukset ovat viime vuosina kasvaneet merkittävästi. Oman yksikön kautta on tarkoitus saada kustannuskehitystä kuriin.
Lastensuojelun tekemien laskelmien pohjalta arvioitu säästö nykyiseen toimintaan verrattuna olisi noin 1 400 euroa vuorokaudessa eli yli 500 000 euroa vuodessa.
P-rakennukseksi merkityssä talossa on nykyisin toimistotiloja ja kokoushuoneita. Rakennuksen remontin arvioidaan maksavan lähes 4 miljoonaa euroa. Eloisa hakee remontin toteuttamiseksi ELY:n tai Museoviraston avustusta. Mikkelin keskussairaalan vanha osa on arkkitehti Johan Carl Ludvig Engelin suunnittelema.