Ruotsin TV:n (SVT) tutkivan journalismin ohjelman Uppdrag granskning paljastaa, että ainakin kolmen varusmiehen spermaa on käytetty luvatta keinohedelmöityksiin.
Uppsalalaisessa yliopistosairaalassa tutkittiin 1960-luvulla ja 70-luvun alussa siemennesteen pakastamista. Kaupungissa sijaitsevan sotilasyksikön asevelvollisille tarjottiin mahdollisuutta luovuttaa spermaa korvausta vastaan.
Varusmiehet uskoivat, että siemennestettä käytetään vain tutkimustarkoituksiin. Ainakin kolmen varusmiehen spermaa käytettiin kuitenkin sairaalassa keinohedelmöitykseen. Miehet ovat DNA-testien perusteella saaneet useita lapsia itselleen tuntemattomien naisten kanssa.
Uppdrag granskning -ohjelman tietojen mukaan yli 40 varusmiestä luovutti spermaa tutkimushankkeeseen, monet heistä useita kertoja.
Uppsalalainen sairaala ei aio selvittää sen tarkemmin mitä kauan sitten päättyneessä tutkimuksessa oikein tapahtui.
Uppdrag granskning kertoi keväällä, että eteläruotsalaisen Halmstadin sairaalan lääkäri oli käyttänyt luvatta ainakin viiden miehen spermaa keinohedelmöityksiin. Halmstadin toiminnasta vastannut lääkäri oli myös ollut yhteistyössä Uppsalan tutkijaryhmän kanssa.